Pemerintah 'Melarang' Sarapan Percuma, Kajian: Makan Untuk Pelajar Menimbulkan Banyak Faedah | Malaysia News

Pemerintah ‘Melarang’ Sarapan Percuma, Kajian: Makan Untuk Pelajar Menimbulkan Banyak Faedah

Pemerintah ‘Melarang’ Sarapan Percuma, Kajian: Makan Untuk Pelajar Menimbulkan Banyak Faedah

Kuala Lumpur, MTN – Kementerian Pendidikan tahun lepas mengumumkan wacana dan merancang untuk menyediakan sarapan percuma untuk semua pelajar, tanpa mengira latar belakang sosioekonomi mereka.

Bagaimanapun, Menteri Pelajaran Dr Mahathir Mohamad berkata ia adalah “tidak adil” kerana orang kaya juga akan mendapatkannya, dan menubuhkan Program Sarapan (PSP) hanya akan berkhidmat kepada pelajar kurang bernasib baik.

Satu kajian oleh Institut Penyelidikan Perbendaharaan yang diterbitkan hari ini mengakui bahawa memberi makan semua pelajar tanpa mengira latar belakang ekonomi mereka boleh mahal, tetapi juga membawa banyak faedah.

Kajian yang bertajuk “Memahami Pemakanan Sekolah di Malaysia” disediakan oleh Jarud Romadan Khalidi dan Tan Zhai Gen.

“Kaitan sekolah yang sedang berjalan dengan bantuan orang miskin itu membingungkan dan mengabaikan potensi besar program dalam banyak cara.

“Walaupun memberi makan kepada semua orang akan memerlukan banyak kos, kita juga perlu menyedari bahawa ini bukan sekadar ‘campur tangan pemakanan’ tetapi pelaburan untuk kanak-kanak.

“Pelbagai kajian mendapati tahap faedah yang luar biasa dalam hampir setiap program makanan sekolah,” kata Jarud dan Tan.

Menurut mereka, pemakanan yang betul dan pelajar yang tidak lapar di dalam kelas menjadikan pembelajaran lebih muda.

Mereka juga menegaskan bahawa sebab utama kebanyakan pelajar tidak makan sarapan pagi adalah kerana tidak cukup masa dan tiada selera makan.

Di samping meningkatkan pendidikan pelajar, Jarud dan Tan berkata program makanan sejagat (yang melibatkan semua pelajar) akan meningkatkan interaksi pelajar dari latar belakang yang berbeza, dengan itu membolehkan mereka lebih memahami antara satu sama lain.

Mereka mengatakan bahawa program untuk pelajar miskin boleh menyebabkan pelajar dianggap stigmatized dan terintimidasi dengan menerima bantuan sedemikian.

“Dalam kes ini, penerima tidak akan makan makanan yang disediakan dan matlamat program tidak akan dipenuhi, sekali belanja telah dibelanjakan,” kata mereka.

Mereka mengatakan bahawa dapat diatasi dengan memberikan makanan kepada semua pelajar, seperti yang terjadi di New York, Amerika Syarikat pada tahun 2003.

Pada masa yang sama, mereka mengatakan program makanan sejagat juga dapat mengatasi masalah kekurangan zat makanan yang melibatkan pelajar miskin dan kaya.

“Program ini dapat mendidik kanak-kanak mengenai kepentingan dan manfaat makanan yang sihat.

“Walaupun kekurangan zat makanan adalah masalah bagi orang miskin, ada masalah dengan obesiti. Membangunkan program untuk semua pelajar boleh menjadi penyelesaian.”

Walaupun kertas kajian tidak memberikan analisis terperinci tentang program makanan sekolah yang sedia ada di Malaysia, makalah ini menunjukkan bahawa makan sihat boleh dipromosikan dengan kafe yang hanya dibenarkan menjual makanan yang diluluskan.

Kajian itu menyebutkan Program Makanan Sihat di Sekolah – dibiayai oleh ibu bapa – sebagai contoh yang konkrit.

Walau bagaimanapun, program makanan yang merangkumi semua pelajar boleh mempunyai kesan yang tidak diingini.

Mereka membangkitkan keadaan di Korea Selatan, di mana pembiayaan untuk pendidikan jasmani terganggu apabila program makanan sejagat dilaksanakan. Ini menyebabkan penurunan bilangan pelajar yang fizikal yang sesuai.

“Pembangunan berkaitan dengan kesihatan kanak-kanak di Malaysia dan kebaikan program sejagat berbanding dengan (sasaran) perlu difahami dengan jelas untuk merancang program makanan sekolah yang membantu mereka yang memerlukan.

“Jika program ini direka dengan baik dan dilaksanakan, program makan seluruh sekolah yang melibatkan semua pelajar akan menjadi satu langkah penting untuk menghadapi cabaran yang menanti generasi akan datang,” tambah mereka.

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply