DR Mahathir: "Mana-mana Kerajaan Akan Runtuh Jika Ia Tidak Memenuhi Janji-janjinya" | Malaysia News

DR Mahathir: “Mana-mana kerajaan akan runtuh jika ia tidak memenuhi janji-janjinya”

DR Mahathir: “Mana-mana kerajaan akan runtuh jika ia tidak memenuhi janji-janjinya”

KUALA LUMPUR: Mana-mana kerajaan akan runtuh sekiranya gagal memenuhi janji mereka kepada rakyat, kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Beliau berkata ini juga berlaku kepada kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang mengambil alih dari Barisan Nasional berikutan kemenangan gabungan di Pilihan Raya Umum Ke-14.

“Orang telah memutuskan bahawa, sekarang adalah masa untuk pembangkang mengambil alih kuasa dan pembangkang telah membuat janji, banyak janji. Jadi sekarang negara sedang memerhatikan kerajaan pembangkang ini melaksanakan janji-janji itu.

“Malangnya mereka (PH) mendapati diri mereka tidak dapat melaksanakan banyak janji mereka. Jadi bermula pada pusingan seterusnya mengatasi kerajaan, “katanya dalam ucaptama ketika membuka Festival Demokrasi Kuala Lumpur 2019, di sini hari ini.

Turut hadir ialah Menteri Pertahanan Mohamad Sabu dan Menteri Besar Selangor, Amirudin Shari. Acara ini dianjurkan oleh Angkatan Pembaharuan Asia Tenggara (FORSEA), sebuah pertubuhan bukan keuntungan dan komuniti rentas negara yang bekerja secara damai untuk perubahan sosial di rantau ini.

Acara lima hari dari 13 Feb, menyatukan seramai penghibur, penyair dan pemuzik dari Malaysia dan Asia Tenggara termasuk persembahan kebudayaan khas dan tarian tradisional Malaysia.

Dr Mahathir menyatakan bahawa usaha untuk memastikan semua janji itu tidak mudah kerana sebahagian besar daripada kekacauan yang ditinggalkan oleh kerajaan terdahulu, sejauh mana ia membuat tindakan pembetulan amat sukar.

“Tetapi orang mahu melihat perubahan sekarang. Sama ada mereka suka atau tidak, mereka perlu menanggung dengan kerajaan sekarang kerana ia memerlukan masa untuk membetulkan kesilapan kerajaan sebelumnya, “katanya.

Perdana menteri membawa pulang titik bahawa sistem yang sesuai dan terbaik untuk menukar kerajaan adalah melalui demokrasi sedangkan sistem lain tidak dapat membawa perubahan secara damai.

“Ia memerlukan minda atau budaya yang sanggup kecuali perubahan yang berlaku hanya dengan sokongan rakyat. Di masa lalu, apabila ada pemerintahan yang otoriter, perubahan hanya akan berlaku melalui revolusi, revolusi ganas, perang saudara yang boleh memusnahkan negara.

“Tetapi dalam proses demokrasi, sokongan kolaboratif rakyat dapat mengakibatkan perubahan pemerintah. Oleh itu, walaupun ketidaksempurnaan itu masih sistem pemerintahan yang terbaik, “katanya sambil melukis tepuk tangan dari dewan.

Beliau berkata Malaysia telah berjaya menerapkan sistem demokrasi pada pilihan raya umum lalu apabila rakyat mengundi untuk perubahan dalam kerajaan buat kali pertama sejak 61 tahun yang lalu tanpa sebarang keganasan dan peralihan berjalan lancar.

“Kami menyaksikan perubahan kerajaan berlaku akibat proses demokrasi pilihan raya. Biasanya mereka yang berkuasa akan cuba mengekalkan kedudukan mereka walaupun semua bantahan terhadap mereka. Mereka akan melakukan semua perkara yang salah tetapi malangnya mereka tidak berjaya.

“Dan demikian peralihan dari kerajaan berusia 61 tahun ke pemerintahan baru ini telah dicapai tanpa keganasan. Tiada perjuangan, kemusnahan di negara ini, tiada peperangan saudara atau apa-apa jenis, sebaliknya oleh sokongan yang kuat untuk pembangkang. Kerajaan penyandang harus menerima bahawa mereka telah hilang, “tambahnya.

Dr Mahathir berkata sistem demokrasi ini tidak boleh dianggap ringan kerana ia tidak sempurna dan mempunyai banyak kelemahan yang boleh dieksploitasi.

Beliau menjelaskan bahawa apabila orang mengubah kerajaan, kebersamaan dalam kerajaan baru ketika memerintah negara sangat penting, atau tidak akan ada kekacauan dan tidak membawa manfaat kepada proses peralihan demokrasi. –Bernama

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply