Memahami Perbezaan Pneumonia Dengan Covid-19 | Malaysia News

Memahami Perbezaan Pneumonia dengan Covid-19

Memahami Perbezaan Pneumonia dengan Covid-19

Kuala Lumpur, MTN – Pneumonia, apakah sebenarnya radang paru-paru? Pneumonia adalah jangkitan yang berlaku dalam tisu dan kantung udara (alveoli) di dalam paru-paru. Apabila kantung udara dipenuhi dengan cecair atau nanah, ia boleh menyebabkan batuk kahak, demam, menggigil, dan kesukaran bernafas.

Alveoli dalam paru-paru orang dengan radang paru-paru akan diisi dengan cecair atau nanah yang membuat pernafasan sukar.

Gejala apa yang timbul daripada radang paru-paru? Gejala-gejala pneumonia ringan kepada sifat yang mengancam nyawa. Inilah tanda-tanda:

– Batuk yang menghasilkan kahak (kahak)

– demam

– Berpeluh atau beku

– Sesak nafas yang berlaku semasa aktiviti biasa atau berehat

– Sakit dada parah apabila bernafas atau batuk

– sering merasa letih

– Kehilangan selera makan

– Mual atau muntah

– sakit kepala

Gejala-gejala lain boleh berbeza-beza mengikut usia dan kesihatan umum:

Kanak-kanak di bawah 5 tahun mungkin bernafas dengan cepat atau mengerang. Bayi mungkin tidak mempunyai gejala, tetapi kadang-kadang mereka boleh muntah, kurang tenaga, kesukaran minum atau makan.

Adakah radang paru-paru menular? Kuman yang menyebabkan radang paru-paru boleh berjangkit. Ini bermakna penghidap boleh menyebarkan penyakit ini kepada orang lain. Pneumonia boleh dihantar kepada orang lain melalui penyedutan titisan udara dari bersin atau batuk. Anda juga boleh mendapat radang paru-paru dengan menyentuh permukaan atau objek yang tercemar dengan bakteria atau virus yang menyebabkan radang paru-paru.

Rawatan untuk radang paru-paru

Antibiotik oral boleh merawat kebanyakan kes radang paru-paru bakteria. Walau bagaimanapun, antibiotik tidak boleh berfungsi dalam kes-kes pneumonia yang disebabkan oleh virus supaya pesakit diberikan anti-virus. Dan anti-kulat diberikan untuk memerangi radang paru-paru yang disebabkan oleh kulat.

Manakala Coronavirus (CoV) adalah keluarga besar virus yang menyebabkan penyakit dari selesema biasa kepada penyakit yang lebih teruk seperti Sindrom Pernafasan Timur Tengah (MERS-CoV) dan Sindrom Pernafasan Akut Teruk (SARS-CoV). Novel Coronavirus (nCoV) adalah jenis baru yang belum dikenal pasti pada manusia.

Gejala virus korona
Tanda-tanda umum jangkitan virus korona:

– demam

– batuk

– Sesak nafas dan kesukaran bernafas

Disebutkan di who.int, dalam kes yang lebih teruk, jangkitan boleh menyebabkan penumonia, sindrom pernafasan akut, kegagalan buah pinggang dan juga kematian.

Pencegahan virus korona

Cadangan standard untuk mencegah penyebaran jangkitan adalah selalu mencuci tangan anda dengan kerap, menutup mulut dan hidung anda apabila batuk dan bersin, masak daging dan telur sehingga dimasak dan elak dengan orang yang menunjukkan tanda-tanda penyakit pernafasan seperti batuk dan bersin.

Bolehkah virus korona sembuh?

Dipetik daripada Reuters, Suruhanjaya Kesihatan Perbandaran Wuhan berkata sekurang-kurangnya 15 kakitangan perubatan di Wuhan telah dijangkiti virus itu.

Semua virus korona, termasuk virus korona 2019-nCoV tidak dapat menyembuhkan. Walaupun virus korona mempunyai risiko kematian, jumlahnya masih rendah berbanding orang yang dijangkiti dan kemudian pulih.

Bagaimana untuk menangani virus korona?

Prosedur yang dilakukan pada pesakit yang disyaki virus korona adalah dengan meletakkannya di dalam bilik pengasingan. Matlamatnya adalah bahawa penghantaran kepada orang lain dapat dicegah.

Oleh itu, proses rawatan yang dijalankan adalah terapi sokongan dengan meningkatkan ketahanan.

Jika disyaki bahawa ia masih menunjukkan gejala awal, pesakit akan mendapat demam, batuk dan ubat demam serta menyokong makanan yang sihat dan berkhasiat untuk meningkatkan daya tahan tubuh dalam memerangi virus korona.

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply