Pakej Prihatin: Peluang Terlepas | Malaysia News

Pakej Prihatin: Peluang Terlepas

Pakej Prihatin: Peluang Terlepas

Pakej Prihatin: Peluang Terlepas
Oleh Nik Nazmi

Perdana Menteri Muhyiddin Yassin telah melancarkan dua pakej rangsangan, yang dipanggil “Prihatin” (yang dikeluarkan pada 27 Mac 2020) dan yang lain, “Prihatin Plus” (6 April) sebagai sebahagian daripada respons kerajaannya terhadap krisis ekonomi akibat Covid -19 pandemik.

Walaupun kedua-dua pakej itu adalah satu langkah ke arah yang betul berbanding dengan tanggapan awal kerajaan, kedua-dua mereka masih gagal dalam pergeseran paradigma utama yang negara kita sangat perlu untuk mengatasi krisis yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

Kita mesti belajar pelajaran dari krisis ekonomi di masa lalu, di mana pemegang saham diselamatkan melalui wang rakyat, dengan sedikit kerja untuk pekerja.

Memang benar bahawa kita perlu memastikan bahawa syarikat-syarikat tidak keluar dari perniagaan yang tidak perlu. Tetapi ia juga sama penting untuk menyokong pekerjaan untuk memastikan ekonomi kita dapat pulih dari krisis. Dengan kata lain, penyelesaian harus ditujukan untuk semua rakyat Malaysia: pekerja dan bos.

Subsidi gaji perlu ditapis

Peningkatan subsidi upah sehingga RM1,200 adalah dialu-alukan, tetapi masih kurang berbanding dengan negara lain. UK merangkumi 80 peratus (maksima GBP2,500 atau RM13,400) gaji pekerja manakala Singapura bervariasi antara 25 peratus hingga 75 peratus mengikut sektor (pada SGD4,600 gaji bulanan kasar pertama).

Juga, program subsidi gaji Malaysia harus merangkumi semua PKS sama sekali, tanpa mengira saiz. Tempoh perlindungan mestilah sekurang-kurangnya enam bulan, tidak tiga bulan seperti yang dicadangkan pada masa ini.

Dan ini satu lagi tanda bahawa kita perlu menangani isu gaji rendah.

Selama bertahun-tahun, upah di Malaysia telah ditindas. Tanpa pemikiran berani dalam kerajaan, kesan-kesan Covid-19 akan, seperti banyak bencana sebelum ini, meninggalkan pekerja Malaysia yang biasa di bahagian bawah tangga yang lebih buruk.

Lebih banyak perlu dilakukan untuk bekerja sendiri

Mari kita juga lupa orang yang bekerja sendiri. Langkah-langkah semasa menyediakan beberapa bantuan untuk pemandu e-hailing dan teksi dan kredit mikro untuk perniagaan yang dikendalikan oleh pemilik. Tetapi selain itu, rakyat Malaysia dalam sektor ini perlu bergantung kepada bantuan yang disediakan di bawah bantuan Bantuan Bantuan Prihatin Nasional (BPN).

Sejak 2017, PERKESO telah memulakan Skim Keselamatan Sosial Sendiri Pekerjaan (SESSS) untuk menampung yang bekerja sendiri. Tetapi pada Januari tahun ini, kira-kira hanya 50,000 rakyat Malaysia telah mendaftar dengan skim ini.

Krisis ini adalah peluang bagi kerajaan untuk mendapatkan lebih banyak rakyat Malaysia yang bekerja sendiri untuk dilindungi di bawah SESSS. PERKESO kemudian dapat memperluas manfaat yang diberikan kepada pekerja biasa untuk menutup diri yang bekerja sendiri.

Membuat kerja data

Kembali ke BPN – walaupun ia membantu dalam meletakkan wang tunai di tangan rakyat Malaysia untuk membantu mengekalkan ekonomi – perubahan penting diperlukan untuk menjadikannya lebih berkesan.

Internet baru-baru ini telah diambil oleh ribut dengan berita bahawa Rosmah Mansor, bekas isteri Perdana Menteri Najib Razak layak untuk RM800 di bawah BPN apabila butirannya dimasukkan dalam laman web rasmi BPN. Skim ini ditadbir oleh LHDN, menggunakan rekod cukai.

Isu ini menonjolkan kebimbangan bahawa pelbagai pengiraan kelayakan untuk BPN nampaknya berdasarkan sama ada pemohon mempunyai rekod penghujahan cukai atau tidak, dan sama ada penyerahan cukai dibuat bersama atau secara individu.

Oleh itu, ia adalah masa untuk kerajaan serius mengulangi dasarnya dalam era Big Data dan Analytics. Ia perlu melindungi data sambil pada masa yang sama mengintegrasikan pelbagai sumber: NRD, LHDN, DOSM, dll.

UBI: idea yang masa telah datang

Pada skala yang lebih luas (dan lebih sedikit lagi dalam jangka masa panjang), kini kita patut mengambil kesempatan untuk memperkenalkan beberapa bentuk Universal Basic Income (UBI) untuk menggantikan Bantuan Sara Hidup / BPN.

Sebelum Covid-19, masyarakat sudah bergelut dengan pengangguran teknologi. Kenapa kita tidak sepatutnya mempertimbangkan UBI sebagai penyelesaian? Ini akan memotong sebahagian besar pita merah yang mengelilingi pelbagai skim kerajaan dan menjadi bantuan yang sangat diperlukan untuk yang paling lemah.

Sepanyol merancang untuk melaksanakan UBI dalam menghadapi Covid-19 tetapi juga merancang untuk memperpanjangnya secara kekal di luar itu.

Ia adalah satu idea yang sudah tiba masanya, dan yang mana pembuat dasar Malaysia tidak boleh mengabaikan atau melepaskan diri lebih lama lagi.

Kita menghadapi peperangan. Disiplin fiskal adalah sekunder terhadap apa yang perlu memulakan semula ekonomi.

Dalam Perang Dunia Kedua, negara-negara seperti Amerika Syarikat, Inggeris, Jerman dan Jepun pulih melalui preskripsi dasar berani dan imajinatif.

Kita perlu memikirkan mengenai perubahan paradigma yang diperlukan untuk menyelamatkan ekonomi kita bukan sahaja dari pandemik tetapi pelbagai kelemahan struktur yang telah melanda begitu lama.

Melakukan hak oleh orang yang paling lemah dalam masyarakat bukan hanya hal yang berperikemanusiaan, tetapi cara yang paling berkesan untuk mendorong ekonomi kita ke depan.

NIK NAZMI NIK AHMAD ialah Ketua Setiausaha Penganugerahan KEADILAN, Pengerusi Jawatankuasa Pilihan Khas Pertahanan dan Hal Ehwal Dalam Negeri dan Ahli Parlimen Setiawa
Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply