Pembatalan Dasar Pengabaian Cabotage Akan Mempengaruhi Kepentingan Pelabur Asing Telekomunikasi | Malaysia News

Pembatalan Dasar Pengabaian Cabotage akan Mempengaruhi Kepentingan Pelabur Asing Telekomunikasi

Pembatalan Dasar Pengabaian Cabotage akan Mempengaruhi Kepentingan Pelabur Asing Telekomunikasi

Kuala Lumpur, MTN – Pembatalan dasar pengecualian kabotaj yang membolehkan kapal asing melakukan pembaikan kabel bawah laut di perairan Malaysia boleh menjejaskan minat pelabur asing untuk melabur dalam infrastruktur telekomunikasi dan Internet di Malaysia, menurut seorang penganalisis penyelidikan.

Amanda Yeo dari EMIR Research bimbang perkara ini akan berlaku walaupun kerajaan akan meningkatkan kapasiti Sistem Kabel Rakyat Malaysia (SKRM) sebanyak tiga kali ganda yang menghubungkan Malaysia Barat dan Malaysia Timur.

“Ini amat penting di Sabah, sebuah negeri di Malaysia dengan kos sara hidup yang agak tinggi berikutan dasar kabotaj dilaksanakan di Sabah dan Sarawak untuk pelbagai jenis barangan dan perkhidmatan asing, bukan sahaja pembaikan kabel bawah laut sebelum 2017,” katanya.

Beliau berkata walaupun dasar kabotaj yang membenarkan kapal asing berlabuh di pelabuhan Sabah secara langsung telah dibatalkan pada 2017 di Sabah dan Sarawak, langkah itu tidak menyebabkan kos sara hidup lebih rendah.

“Selain jumlah perdagangan yang lebih kecil, faktor lain yang menyumbang kepada harga lebih tinggi di Sabah ialah saluran pengedaran yang lemah, caj pengendalian yang tinggi, pengangkutan darat yang tidak cekap, ketidakcekapan operasi pelabuhan dan infrastruktur yang kurang maju di Sabah.

“Oleh itu, tiada yang benar-benar berubah di Sabah dengan pengecualian dasar kabotaj pada 2017,” katanya dalam ruangan ‘Thoughts’.

Mengenai pembaikan kabel bawah laut di perairan Malaysia, beliau berkata negara kini tidak mempunyai kapasiti kapal pembaikan kabel yang mencukupi untuk menyokong kapasiti dan keupayaan kabel bawah laut yang diperlukan yang dilaburkan oleh penyedia kandungan Over the Top (OTT) seperti Facebook dan Google.

“Kebimbangannya ialah ini mungkin menjejaskan daya saing kos di Sabah, berdasarkan Malaysia hanya mempunyai satu kapal untuk menjalankan kerja-kerja kabel bawah laut,” katanya.

Beliau berkata dasar kabotaj turut menjadi penghalang kepada pemulihan kegagalan kabel bawah laut, secara tidak langsung menunjukkan kegagalan usaha Malaysia untuk menarik pelaburan asing ke negara ini.

“Apa yang menjadikan isu ini amat penting ialah Sabah mencatatkan 81.2 bagi 100 penduduk untuk kadar penembusan jalur lebar pada suku pertama 2020, lebih rendah daripada purata nasional sebanyak 127.4, menurut Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC).

“Ini menjadikan situasi lebih sukar dalam kalangan rakyat Sabah berikutan peningkatan kelewatan dalam pembaikan kabel bawah laut akan menjejaskan kestabilan, kualiti dan kelajuan Internet kepada pelanggan dan industri di Sabah. Selain tarif elektrik yang mahal dan infrastruktur yang lemah, ini akan menghalang pertumbuhan perindustrian di Sabah,” jelasnya.

Mengenai inisiatif pendigitalan yang dijanjikan oleh pentadbiran semasa, beliau berkata EMIR Research mempunyai beberapa cadangan dasar untuk kerajaan Persekutuan menelitinya bagi Sabah mendapat manfaat daripada transformasi digital selain harga normal untuk barangan.

Cadangan itu termasuklah menaik taraf Pelabuhan Kontena Teluk Sepanggar (SBCP) Sabah sebagai Pusat Muatan Negara; membangunkan Kluster Industri Minyak Sawit (POIC) Lahad Datu sebagai entrepot penghantaran serantau; memberi tumpuan kepada aktiviti pemprosesan hiliran dan nilai tambah untuk menjana peluang pelaburan; bekerjasama dengan Federation of Sabah Industries; dan melaksanakan Freight Equalisation Programme seperti Tasmania, Australia.

“Dengan memanfaatkan kedudukan strategik Sabah di Laut China Selatan, ia bukan hanya memberikan perkhidmatan kepada Kawasan Pertumbuhan ASEAN Timur Brunei-Indonesia-Malaysia-Filipina (BIMP-EAGA) tetapi juga eksport dari Timur Jauh yang boleh berlabuh di SBCP atau Pelabuhan POIC.

“Dengan masa pembaikan kabel bawah laut yang lebih pendek, Sabah akan dapat memanfaatkan banyak peluang baharu berkaitan dengan kelapa sawit, biojisim, perkapalan, minyak dan gas, pembuatan, logistik dan industri berasaskan sumber yang lain,” katanya.

 

[bernama]

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply