Champions League: Bayern Aibkan Barcelona 8-2 | Malaysia Top News
February 27, 2021

Champions League: Bayern aibkan Barcelona 8-2

LISBON: Bayern Munich memalukan Barcelona 8-2 pada suku akhir Liga Juara-Juara sebentar tadi di Lisbon bagi mencipta potensi berdepan Manchester City untuk tempat di final.

Thomas Mueller dan Philippe Coutinho masing-masing meledak dua gol ketika juara Jerman itu membelasah Barca dengan persembahan hebat.

Kekalahan teruk itu juga menimbulkan persoalan serius mengenai masa depan Lionel Messi di Sepanyol.

Ivan Perisic, Serge Gnabry, Joshua Kimmich dan Robert Lewandowski juga menemui sasaran buat Bayern.

Gol Barca hadir menerusi jaringan sendiri David Alaba dan gol babak kedua Luis Suarez.

Hasil positif dari Bayern Munich ini bukan sahaja mengesahkan tiket separuh akhir UCL untuk anak buah Hansi Flick, tetapi juga menjadikan kelab Jerman satu-satunya bekas juara Liga Juara-Juara yang tersisa. Pasukan lain yang masih bertahan, iaitu PSG, RB Leipzig, atau Manchester City / Lyon tidak pernah memenangi UCL.

Bayern Munich, yang turun dengan formasi 4-2-3-1 dari awal, menekan Barcelona. Matlamat berjaya dicapai. Pada minit keempat, Thomas Muller menjaringkan gol Marc Andre ter Stegen berkat kerjasama dengan Ivan Perisic dan Robert Lewandowski. Pertahanan Barca kelihatan rentan.

Pasukan Quique Setien menyamakan kedudukan. Salib David Alba, yang ditujukan kepada Luis Suarez, dipukul oleh David Alaba ke dalam jaringnya sendiri. Namun, Die Roten yang nampaknya mengawal keadaan kemudian menjaringkan 3 gol dalam masa 10 minit dari Ivan Perisic (21 ‘) memanfaatkan kesalahan Sergi Roberto.

Gol tambahan dari Serge Gnabry (27 ‘) dan Muller sekali lagi (31’) menunjukkan koordinasi Barca yang lemah di bahagian belakang. Berdasarkan kad laporan Whoscored, dari 4 pemain pertahanan utama kelab Catalunya, Gerard Pique mendapat skor terbaik (5.7) sementara Clement Lenglet (4.9) adalah yang terburuk.

Advertisement

Harapan untuk Barcelona muncul pada awal babak kedua setelah Antoine Griezmann masuk. Menerima bola dari Alba, Luis Suarez melakukan aksi individu yang menawan untuk mengalahkan pengawalnya, Jerome Boateng, dan kemudian menjaringkan gol. Skor 4-2.

Namun, Bayern Munich juga cepat membunuh harapan Barca. 6 minit kemudian, Joshua Kimmich menjaringkan gol kelima pasukannya dari kerja keras bek kiri Die Roten, Alphonso Davies. Dalam keadaan ini, Setien kemudian mengubah formasi menjadi 4 penyerang dengan kemasukan Ansu Fati.

Barcelona gagal lagi 3 kali dalam 8 minit terakhir perlawanan. Robert Lewandowski membuat catatan di UCL musim ini menjadi 14, setelah mendapat gol di Philippe Coutinho, yang dipinjamkan oleh Barca kepada Bayern.

Coutinho tidak berhenti di situ. Dia memanfaatkan garisan belakang Setien dengan dua gol tambahan. Skor 8-2, ini adalah perbezaan gol terbesar pada suku akhir Liga Juara-Juara 2019/2020.

Bayern Munich kelihatan sangat dominan dalam perlawanan ini. Walaupun Barcelona memiliki bola hingga 50.8 persen, atau lebih tipis di atas mereka (49.2 persen), Die Roten dapat melepaskan 26 tembakan, dan 13 daripadanya menyasar gawang Barca.

Sebaliknya, kelab Catalan hanya menghantar 7 tembakan (5 tepat pada sasaran). Barcelona pulang dengan kekalahan besar, sambil memastikan mereka tidak memenangi sebarang gelaran tahun ini. Mereka tewas di Copa del Rey, menduduki tempat kedua di Liga Sepanyol di bawah Real Madrid, dan kali ini mereka dikalahkan oleh Bayern di 8 teratas UCL.

Advertisement
Facebook Comments
Share on:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •