Dr Mahathir Dan Dua Anaknya Sokong Peserta Protes Undi 18 | Malaysia News

Dr Mahathir dan dua anaknya sokong peserta protes Undi 18

Dr Mahathir dan dua anaknya sokong peserta protes Undi 18

MTN – Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad dan dua anaknya hari ini hadir di balai polis Dang Wangi, Kuala Lumpur bagi menunjukkan sokongan terhadap kumpulan yang disiasat berhubung protes isu Undi 18 pada hujung minggu lalu.

Mahathir memberitahu wartawan bahawa siasatan itu tidak mempunyai asas kerana menurutnya para peserta protes menyatakan pandangan secara sah.

“Saya tidak tahu apa yang mahu disiasat … Sekarang Parlimen tidak boleh bersidang, orang tidak boleh mengadu melalui Parlimen.

“Mereka harus mencari cara lain untuk menyampaikan pandangan mereka kepada kerajaan,” kata Mahathir.

Mahathir ditemani anaknya Marina dan Mukhriz.

Kira-kira 100 orang mengambil bahagian dalam protes di hadapan Parlimen pada 27 Mac atas keputusan kerajaan untuk menangguhkan pelaksanaan pindaan perlembagaan untuk menurunkan usia pengundian kepada 18 tahun.

Pindaan yang dikenali sebagai Undi 18 itu mendapat sokongan semua wakil rakyat ketika dibentangkan pada 2019, semasa Mahathir menjadi perdana menteri.

Empat individu yang dipanggil untuk disoal siasat oleh polis hari ini adalah peguam Ambiga Screenevasan, Ahli Parlimen Simpang Renggam Mazlee Malik, Ahli Parlimen Petaling Jaya Maria Chin Abdullah dan Ahli Parlimen Segambut Hannah Yeoh.

Mahathir mengatakan bahawa kelewatan dalam melaksanakan Undi 18 seperti disengajakan untuk menafikan hak orang muda, yang menurutnya “sangat tidak adil”.

Dia juga menuduh kerajaan sekarang “hampir seperti diktator”.

“Yang di-Pertuan Agong berkata Parlimen boleh bersidang. Saya tidak faham mengapa perdana menteri tidak mahu.

“Mungkin dia mempunyai sesuatu untuk disembunyikan. Dia dapat meluluskan sejumlah wang tanpa pergi ke Parlimen. Jadi tidak ada peraturan undang-undang. Ini hampir seperti diktator,” katanya. [mk]

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply