Muhyiddin Yassin Minta Sokong Untuk Jadi PM Semula - Mahathir | Malaysia News
February 23, 2024

Muhyiddin Yassin minta sokong untuk jadi PM semula – Mahathir

Mahathir - Muhyiddin Yassin

Muhyiddin Yassin minta sokong untuk jadi PM semula – Mahathir

Bekas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad mendakwa Muhyiddin Yassin meminta sokongannya dalam usaha untuk menjadi perdana menteri sekali lagi.

Bercakap dalam sidang media hari ini, Mahathir berkata dia tidak tahu mengapa Muhyiddin meminta sokongannya.

“Dia nak saya sokong dia dalam usaha untuk jadi perdana menteri sekali lagi,” katanya kepada pemberita ketika diminta mengesahkan laporan bahawa Muhyiddin ada bertemunya baru-baru ini.

“Saya tak tahu tapi dia minta saya (sokong). Kami (Pejuang) tak kuat, kami tiada wang, tapi dia minta kami sokongnya,” katanya lagi apabila ditanya bagaimana Pejuang dapat membantu Muhyiddin memandangkan parti itu tidak memegang banyak kerusi Parlimen.

Mahahir berkata Pejuang belum membuat sebarang keputusan berhubung perkara itu, tetapi membayangkan yang dia tidak bersetuju dengannya.

“Saya tak tahu nak kata apa (kepada Muhyiddin).

“Saya tak jadi perdana menteri sebab Muhyiddin. Dia tikam belakang saya. Sekarang orang yang dia tikam belakang itu tak mati lagi,” katanya.

Mahathir juga membayangkan prestasi Muhyiddin sebagai perdana menteri tidak begitu baik dan tidak layak untuk mendapat sokongan.

“Semasa dia jadi perdana menteri, ramai orang tak puas hati dengan kepimpinannya. Dia bukan perdana menteri yang baik.

“Jika dia lakukan perkara yang bagus untuk negara, saya percaya saya tak sokong pun dia boleh menang.

“Kami tidak akan menyokong perdana menteri yang ada banyak kegagalan sama seperti Najib,” katanya lagi.

Bertentangan dengan kenyataan Mahathir hari ini, anaknya Mukhriz, yang juga presiden Pejuang, semalam membayangkan parti itu sanggup melupakan peristiwa lalu dan bekerjasama dengan Bersatu dan parti pembangkang lain.

Walaupun Pejuang mencatatkan pencapaian yang buruk pada PRN Johor, dengan hilang deposit di kesemua 42 kerusi yang ditandingi, Mahathir bertegas parti itu masih mempunyai sokongan.

Katanya, walaupun parti itu hanya ada 5,000 ahli di Johor, tetapi Pejuang berjaya meraih 18,000 undi.

Pejuang menjadikan isu rasuah sebagai kempen utama dan Mahathir mendakwa politik wang terus menghalang kemajuan parti itu.

“Ya. Salah satu sebab tetapi sebab yang sangat penting,” katanya ketika ditanya jika politik wang menjadi faktor kekalahan calon Pejuang.

“Bila kita hubungi sejumlah pengundi, jawapan mereka adalah ‘berapa banyak yang anda akan bagi?’ Mereka kata ada parti beri RM200,” dakwanya.

Terdahulu, dia mengadakan pertemuan dengan NGO Yayasan Anti-Rasuah dan menerima permohonan presidennya, Mohamad Nizam Isa untuk menyertai Pejuang. [MK]

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply