Ahli UMNO Tuding Dr M Bergabung Dengan Kes Najib | Malaysia News

Ahli UMNO Tuding Dr M Bergabung dengan Kes Najib

Ahli UMNO Tuding Dr M Bergabung dengan Kes Najib

Ahli UMNO Tuding Dr M Bergabung dengan Kes Najib, Koordinator Parlimen: ‘Dia sedang mencari peluang murah dan publisiti’

Kuala Lumpur – Ahli majlis tertinggi UMNO Datuk Lokman Noor Adam berkata beliau hanya membuat jenaka apabila menuduh Tun Dr Mahathir Mohamad mengambil keputusan dalam keputusan Datuk Seri Najib Tun Razak.

Penyelaras Parlimen Jasin Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan berkata tindakan Lokman kelihatan sengaja mencari peluang dan publisiti yang murah ketika menuduh Perdana Menteri tuduhan itu.

“Saya terkejut dengan kenyataan Lokman, bagaimana Dr Mahathir dapat campur tangan di mahkamah sekiranya terdapat bukti yang cukup untuk Najib memilih pertahanannya sendiri?” kata beliau pada Khamis (14/11).

“Bagaimanakah Lokman tidak dapat menilai perbicaraan yang diadakan sebelum peguam bekas perdana menteri yang kini nampak gagal mempertahankan Najib?” tambahnya.

Sebelum ini diketahui pada hari Isnin, Najib memilih mempertahankan dirinya daripada tujuh tuduhan pecah amanah, rasuah dan pengubahan wang haram melalui satu kenyataan.

Itu berlaku selepas Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Mohd Nazlan Mohd Ghazali mengarahkan Najib mempertahankan dirinya atas semua tuduhan yang melibatkan RM42 juta dalam kes terhadap SRC International Sdn Bhd (SRC).

Khairuddin berkata kerajaan Pakatan Harapan (PH) hari ini sangat profesional dan telus dan tidak pernah campur tangan dalam hal-hal institusi kerajaan.

“Agensi-agensi kerajaan beroperasi secara bebas di bawah PH dan tidak seperti era kerajaan kleptokratik yang pertama.

“Saya memberi amaran kepada Lokman supaya tidak menyelaraskan dengan kerajaan PH terdahulu.
Pihak pembangkang juga tidak perlu menguatkan benang basah kerana ini membuang masa, “katanya.

Khairuddin sebelum Pilihan Raya Umum Ke-14 (GE) melaporkan kepada pihak berkuasa penguatkuasa undang-undang di Malaysia, Singapura, Hong Kong, Perancis, Switzerland, United Kingdom (United Kingdom) dan Amerika Syarikat (AS) mengenai pembiayaan sebanyak RM14.5. bilion melalui anak syarikat 1MDB.

Bagaimanapun, Khairuddin dan peguam Matthias Chang Wen Chieh ditangkap dan dipenjara di Sungai Buloh di bawah Akta Pelanggaran Keselamatan (Tindakan Khas) 2012 (SOSMA).

Terdahulu, Ahli Parlimen Biro Adat Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Saiful Ambar Abdullah Ambar berkata dalam satu kenyataan bahawa Lokman tidak menghormati undang-undang dan menghina mahkamah semasa mempersoalkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengenai Najib.

Beliau berkata tuduhan pemimpin UMNO yang terlibat hanya mencari sebab-sebab penolakan mereka sendiri.

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply