Anwar Segera Mengambil Alih, Tidak Perlu Rombakan Kabinet Sekarang | Malaysia News

Anwar Segera Mengambil Alih, Tidak Perlu Rombakan Kabinet Sekarang

Anwar Segera Mengambil Alih, Tidak Perlu Rombakan Kabinet Sekarang

Perdana Menteri Dr Mahathir baru-baru ini menyatakan bahawa dia merancang untuk merombak kabinetnya. Ini adalah selepas kekalahan teruk Pakatan Harapan dalam Pilihan Raya Kecil Tanjung Piai.

Walaupun benar ada beberapa kementerian dan menteri di bawah kerajaan Harapan yang berkinerja buruk dan ketidakpuasan rakyat disampaikan melalui protes undi dalam pemilihan, namun tidak perlu pada masa ini untuk merombak kabinet.

Ini adalah benar apabila Perdana Menteri Mahathir telah berulang kali mengesahkan bahawa beliau akan menyerahkan kuasa kepada Anwar Ibrahim tidak lama lagi.
Dengan peralihan kuasa tidak lama lagi, Perdana Menteri baru pasti akan memilih satu pasukan baru untuk bersamanya.

Kami tidak mampu mengubah reshuffle sekarang atau perombakan lain dalam masa satu tahun. Ini akan mewujudkan banyak masalah di pelbagai kementerian dan jabatan kerajaan kerana setiap menteri ingin membawa perubahan dalam kementerian. Rangka masa yang singkat yang terlibat dalam perubahan menteri akan menyebabkan banyak kekeliruan, ketidakpastian, pembaziran sumber dan dana awam dalam kementerian.

Katakan menteri masuk baru di bawah Mahathir mahu menukar kasut sekolah kembali ke putih dan seorang lagi menteri baru setahun kemudian di bawah Anwar Ibrahim menukar warna kasut sekolah kepada oren, apa yang akan berlaku? Ini tidak akan baik untuk negara kita.

Oleh kerana itu, perkara yang patut dilakukan oleh Mahathir sekarang adalah menjaga kabinetnya utuh dan fokus pada pelan peralihan seperti apa yang telah dipersetujui.

Untuk bersikap adil, walaupun semua kritikan terhadap Harapan dan episod U-turn, saya rasa Mahathir telah melakukan bahagiannya dan yang terbaik untuk “Malaysia baharu” ini. Tanpa dia, kita tidak akan berada di tempat kita sekarang. Sejak Pilihan Raya Umum yang lepas, banyak pembaharuan telah mula berlaku di bawah kepimpinannya. Ramai juga dalam proses mengambil tempat.

Ini adalah perkara-perkara yang belum dilihat tetapi akan menghasilkan buah pada waktunya. Sebaliknya, kita juga harus diingatkan bahawa dia tidak lagi muda. Adalah tidak adil untuk mengharapkan banyak daripada orang tua berusia 94 tahun.

Terdapat keperluan untuk kapten baru untuk mengambil alih kapal dan ini perlu berlaku tidak lama lagi. Hanya seorang kapten baru yang boleh membawa tenaga, kemahiran dan arah baru. Ini adalah keperluan Malaysia pada masa ini. Mengubah menteri sekarang hanya akan menambah masalah.

Oleh itu saya mendesak Mahathir untuk tidak merombak kabinetnya sekarang tetapi mula merancang untuk peralihan kuasa. Dengan ini, kami berharap satu perjalanan baru akan bermula untuk Malaysia.

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply