Dewan Rakyat Tidak Boleh Memilih PM | Malaysia News

Dewan Rakyat Tidak Boleh Memilih PM

Dewan Rakyat Tidak Boleh Memilih PM

Dewan Rakyat Tidak Boleh Memilih PM, akan membawa kepada krisis perlembagaan, memberi amaran kepada peguam

Kuala Lumpur, MTN – Perlembagaan Persekutuan tidak menyediakan Dewan Rakyat untuk memilih antara anggotanya sebagai Perdana Menteri, kata peguam perlembagaan Dominic Puthucheary.

“Dewan Rakyat hanya tempat untuk menguji sama ada perdana menteri yang dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong mempunyai sokongan majoriti,” katanya kepada FMT.

Katanya seseorang itu perlu mendapatkan sokongan sekurang-kurangnya 112 daripada 222 Ahli Parlimen untuk terus berkhidmat untuk mentadbir negara dengan bantuan Kabinetnya.

Puthucheary berkata ini sebagai tindak balas kepada pengumuman Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad hari ini bahawa ketua kerajaan yang akan datang akan dipilih di Dewan Rakyat pada 2 Mac.

Mahathir berkata raja telah mendapati bahawa tiada siapa yang mempunyai majoriti jelas untuk membentuk kerajaan.

“Dan kerana tidak ada majoriti yang berbeza, dia (Raja) mengatakan forum yang betul adalah Dewan Rakyat. Bagaimanapun, beliau berkata jika Dewan Rakyat gagal mencari orang yang majoritinya, pilihan raya akan dipanggil, “kata Mahathir petang ini.

Difahamkan selain daripada Mahathir, Ahli Parlimen telah mencalonkan Ahli Parlimen Port Dickson Anwar Ibrahim dan Ahli Parlimen Pagoh Muhyiddin Yassin atas kedudukan yang didambakan.

Agong telah menemubual Ahli Parlimen pada hari Selasa dan Rabu untuk menentukan sama ada sesiapa dalam penghakimannya mungkin memberi keyakinan majoriti.

Pada hari Isnin, Mahathir tiba-tiba memberi peletakan jawatannya tetapi dilantik untuk memegang jawatan itu pada masa yang sama.

Puthucheary, bekas Ahli Parlimen Nibong Tebal, berkata perlembagaan itu dimodelkan di sepanjang sistem British dan prosedur yang dinyatakan oleh Mahathir adalah “ketat”.

“Mungkin ada risiko yang lebih besar dan masalah yang lebih rumit boleh timbul,” katanya.

Tidak lama selepas Mahathir mengemukakan peletakan jawatannya, hakim Mahkamah Persekutuan yang bersara, Gopal Sri Ram berkata, raja perlu melantik seorang perdana menteri dari kalangan anggota Dewan Rakyat.

Beliau berkata pelantikan itu mengikut budi bicaranya dan tidak dapat dicabar di mahkamah undang-undang.

Perkara 43 (2) (a) Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa raja melantik sebagai perdana menteri sebagai anggota Dewan Rakyat yang, dalam penghakimannya, berkemungkinan mengarahkan keyakinan majoriti.

Sri Ram berkata Perdana Menteri kemudiannya akan membentuk Kabinet untuk menjalankan pentadbirannya dan sebaiknya pergi ke Dewan secepat mungkin dan mengambil undi keyakinan.

“Jika dia menang undi, dia tetap berkhidmat dengan anggota Kabinetnya. Walau bagaimanapun, jika dia kalah undi, dia kembali kepada raja untuk melaporkan hasilnya. Perdana Menteri kemudian boleh meminta agar raja membubarkan Dewan untuk pemilihan baru yang akan diadakan.

“Jika permintaan itu ditolak, dia terpaksa meletak jawatan untuk raja untuk melantik anggota Parlimen sebagai perdana menteri,” katanya kepada FMT.

Peguam lain, Bastian Pius Vendargon, berkata pengumuman Mahathir tidak pernah berlaku sebelum ini kerana prosedur sedemikian tidak dapat dijumpai di undang-undang tertinggi.

“Kami akan menghadapi krisis perlembagaan jika prosedur (untuk membolehkan Dewan Rakyat memilih perdana menteri),” katanya.

Beliau berkata untuk memulakan, pelantikan Mahathir sebagai perdana menteri sementara itu sendiri tidak diperuntukkan dalam perlembagaan.

“Raja sepatutnya menerima peletakan jawatannya dan mencari Ahli Parlimen lain untuk dilantik sebagai perdana menteri atau menerima nasihat Mahathir untuk membubarkan badan perundangan,” katanya.

Peguam Zainur Zakaria berkata beliau tidak faham apa yang dimaksudkan raja ketika dia berkata tidak ada sokongan majoriti yang berbeza.

“Perlembagaan tidak memerlukan ‘majoriti yang berbeza’. Perkara 43 (2) (a) menyatakan ‘siapa yang dalam penghakimannya berkemungkinan mengarahkan keyakinan majoriti ahli-ahli Dewan’, “katanya.

Zainur, yang merupakan bekas presiden Bar Malaysian, berkata bacaannya adalah tidak ada calon – Mahathir, Anwar atau Muhyiddin – berjaya mendapatkan sokongan majoriti Ahli Parlimen.

“Majoriti kepada saya bermaksud sekurang-kurangnya 112 menyokong calon. Jadi jika Anwar mempunyai 92, itu bukan majoriti, “katanya.

Zainur berkata walaupun nombor Anwar lebih daripada Mahathir atau Muhyiddin, ia bukan majoriti kecuali 112.

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply