Matinya Demokrasi Di Malaysia | Malaysia News

Matinya Demokrasi di Malaysia

Matinya Demokrasi di Malaysia

Demokrasi (Parlimen) di Malaysia sudah benar-benar mati. Demokrasi yang sepatutnya meletakkan suara rakyat di kedudukan paling tinggi, telah dikhianati oleh beberapa permainan kotor elit politik yang rakus untuk memerintah.

Bagaimana tidak, suara rakyat yang mengundi Pakatan Harapan (PH) dalam PRU-14, akhirnya dikhianati oleh perjanjian kotor beberapa orang ahli politik. Vox Populi Vox Dei akhirnya terpaksa mengalah kepada tipu muslihat ahli politik.

Sudah tentu, tidak sedikit orang yang marah dengan keadaan ini. Mereka kemudian mempersoalkan: “Apakah erti pilihan raya jika akhirnya (kerajaan) pilihan rakyat boleh ditukar pada bila-bila masa?,” Kebanyakan mereka akhirnya menjadi ragu mengenai pilihan raya di kemudian hari dan tidak lagi merasakan perlu untuk mengambil bahagian dalam pilihan raya.

Dan, bagi Malaysia, kejadian yang berlaku ini bukan sekadar tentang pilihan raya. Kerajaan pintu belakang ini akhirnya telah mengakibatkan kesan yang begitu buruk terhadap demokrasi malah membunuhnya. Majoriti orang akhirnya tidak percaya lagi kepada demokrasi dan lebih suka idea merampas kuasa di tengah-tengah nanti (dengan membuat Kerajaan Pintu Belakang).

Akibatnya tentulah mengancam kestabilan politik kerajaan di Malaysia. “Kerajaan Pintu Belakang” ini pasti akan terdedah kepada ketidakstabilan politik dan kerajaan pada masa akan datang. Sesiapa saja boleh digulingkan atau digulingkan di tengah-tengah tempoh pemerintahan, tanpa sebab yang jelas.

Pada dasarnya, instrumen yang paling demokratik adalah pilihan raya umum (PRU). Dan siapa pun yang memenangi pilihan raya nanti, mereka mempunyai mandat untuk memimpin kerajaan.

Sekiranya prinsip ini telah diabaikan, tentu saja ini adalah tanda demokrasi di Malaysia sememangnya berada di tahap yang tidak baik.

**

Source:
Editor: Raheem Arshavin

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply