Muhyiddin PM8 Tanpa Sokongan Rakyat | Malaysia News

Muhyiddin PM8 Tanpa Sokongan Rakyat

Muhyiddin PM8 Tanpa Sokongan Rakyat

Kuala Lumpur, MTN – Muhyiddin Yassin dilantik secara rasmi sebagai Perdana Menteri (PM) kelmarin. Tetapi malangnya pada kesempatan itu, perasmian jawatan ke atas Muhyiddin berlangsung tanpa dukungan dan perayaan oleh rakyat.

Mari kita kupas satu persatu.

Pertama, pemilihan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri sebenarnya merupakan kemenangan bagi golongan elit politik. Muhyiddin, yang muncul dari Parti kecil (Bersatu), tiba-tiba menjadi Perdana Menteri, dengan sokongan UMNO dan PAS yang sebenarnya berada di kem pembangkang.

Pilihan raya Muhyiddin pastinya adalah pengkhiatan terhadap kemenangan rakyat di PRU14. Orang yang mahukan Malaysia Baru tanpa rasuah dengan memilih gabungan Pakatan Harapan akhirnya harus menerima hakikat bahawa Malaysia dipimpin semula oleh gabungan parti politik UMNO.

Kedua, tidak seperti pemimpin negara lain (Joko Widodo di Indonesia dan Obama di Amerika Syarikat), pemilihan Muhyiddin juga tidak diraikan dengan kegembiraan rakyat. Tidak ada sokongan awam yang ditunjukkan kepada Muhyiddin. Di jalan-jalan, di kalangan orang awam dan bahkan di media sosial, tidak ada sokongan orang ramai yang kelihatan.

Terdapat penolakan yang lebih tepat. Demonstrasi popular bermula di mana-mana. Malam Sabtu (29 Feb), demonstrasi diadakan di Dataran Merdeka. Isnin malam (1 Mac), demonstrasi berlaku di pusat membeli-belah Sogo.

Keadaan ini mungkin merupakan ungkapan bahawa rakyat sebenarnya tidak mahu Muhyiddin muncul sebagai PM. Rakyat juga tidak puas hati bahawa Malaysia kembali di bawah naungan rejim kleptokrat.

Untuk pemimpin, sokongan rakyat haruslah segalanya. Kerana, tanpa sokongan rakyat, kepimpinan tidak akan bertahan lama.

Muhyiddin tidak boleh melupakan prinsip ini.

@RaheemArshavin

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply