Membela Akan Dan Pandangan Dr Amalina | Malaysia News

Membela Akan dan Pandangan Dr Amalina

Kuala Lumpur, MTN – Doktor (Dr) Amalina Bakri tiba-tiba menjadi sasaran laskar siber (cybertroopers). Serangan itu disyaki ada kaitan dengan sikap Dr. Amalina yang menolak kenyataan Menteri Kesihatan, Dr. Adham Baba yang mengatakan minum air suam mampu untuk menghalang Covid-19.

Walaupun kenyataan Dr. Amalina sangat berasas dan masuk akal (rasional). Dr Amalina, yang memetik pandangan WHO, menegaskan bahawa minum air panas tidak boleh membunuh virus Covid-19. Virus “pembunuh” ini hanya boleh dihentikan dengan imunisasi tubuh badan yang kuat dan sikap mementingkan menjaga kebersihan diri seperti kerap mencuci tangan.

Sudah tentu, tindakan laskar siber ini tidak boleh dimaafkan. Mereka yang bekerja mengikut perintah, pastinya akan diminta oleh beberapa pihak yang terganggu dengan kenyataan Doktor Amalina. Dalam keadaan sedemikian, mereka kemungkinan besar adalah utusan atau kiriman dari Adham Baba sendiri, Menteri Kesihatan yang paling bodoh dalam sejarah Malaysia.

Dan, tentu saja, kita semua menuntut kepimpinan Perdana Menteri Muhyiddin untuk turut serta dalam menyelesaikan masalah ini. Bukan sekadar soal menghukum Adham Baba, tetapi juga mempertahankan idea awam dan Dr. Amalina sendiri.

Dalam keadaan krisis wabak Covid-19 yang sangat tidak menentu ini, Muhyiddin wajib mengingatkan pembantu-pembantunya (Menteri-menteri) untuk bekerja lebih keras dalam menangani virus ini. Kerana, jika anda tidak mahu mengambil serius, kesan Covid-29 pasti akan menjadi lebih hebat.

Sekali lagi, PM Muhyiddin perlu bermula dengan mempertahankan akal sihat dan pandangan umum. Salah satunya adalah dengan mempertahankan pandangan dari Dr. Amalina. Dan, bukan sebaliknya, mempertahankan Menteri Air Suam.

_____________________________________________________________________

@RaheemArshavin

Facebook Comments