Muhyiddin Jadi PM Dulu Pun Ikut Perwakilan Parti, Bukan Individu | Malaysia News

Muhyiddin jadi PM dulu pun ikut perwakilan parti, bukan individu

pakatan harapan

Muhyiddin jadi PM dulu pun ikut perwakilan parti, bukan individu

MTN – Kenyataan Peguam Negara Idrus Harun yang mendakwa tiada fakta jelas menunjukkan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin telah kehilangan kepercayaan majoriti ahli parlimen tidak tepat, kata jawatankuasa perundangan Pakatan Harapan (PH).

“Peguam Negara adalah silap apabila beliau menyatakan bahawa setiap ahli parlimen Umno perlu menyatakan pendirian secara individu bahawa beliau telah hilang kepercayaan kepada perdana menteri; dan sehingga berlaku keadaan sedemikian Muhyiddin dan kabinetnya masih berhak untuk menggunakan kuasa eksekutif mereka,” kata jawatankuasa itu dalam satu kenyataan hari ini.

Jawatankuasa itu mengatakan bahawa Idrus telah gagal untuk mempertimbangkan bahawa pelantikan Muhyiddin sebagai perdana menteri pada awal tahun 2020 berdasarkan perwakilan pemimpin parti kepada Yang di-Pertuan Agong dan bukan oleh setiap anggota parlimen.

Bukan hanya itu, mereka mengatakan hilangnya keyakinan terhadap Muhyiddin sebagai perdana menteri dapat diputuskan bukan dengan undi percaya di parlimen saja.

“Penentuan ini boleh juga dibuat melalui bukti-bukti lain di luar Parlimen.

“Inilah prinsip undang-undang yang telah diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan dalam kes Dato Seri Ir Hj Mohammad Nizar bin Jamaluddin lwn Dato Seri Zambri bin Abdul Kadir (Peguam Negara sebagai pencelah) [2010] 2 MLJ 285 perenggan 48,” kata mereka.

Oleh yang demikian, kata mereka, kenyataan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi bahawa partinya menarik sokongannya terhadap Muhyiddin adalah bukti yang menunjukkan dengan jelas bahawa perdana menteri telah hilang sokongan majoriti anggota parlimen.

“Dalam keadaan sedemikian, perdana menteri hendaklah meletakkan jawatan dan mengundurkan diri daripada kabinet kecuali jika beliau memohon kepada Yang diPertuan Agong untuk membubarkan parlimen menurut Perkara 43 (4) Perlembagaan Persekutuan.

“Jikalau Muhyiddin gagal meletakkan jawatan, Yang diPertuan Agong boleh mengarahkan perdana menteri untuk mengadakan sidang parlimen segera tanpa menunggu tarikh 26 hari bulan untuk mengemukakan usul percaya bagi membuktikan bahawa beliau masih mendapat sokongan majoriti ahli-ahli parlimen.

“Sekiranya beliau gagal berbuat demikian, Yang diPertuan Agong berhak memecatnya dan melantik anggota parlimen lain yang mendapat sokongan majoriti sebagai perdana menteri,” kata jawatankuasa itu lagi.

Namun, jawatankuasa itu mengatakan bahawa mereka bersetuju dengan Majlis Presiden PH bahawa sebarang pilihan raya harus dielakkan pada masa ini, kerana keadaan Covid-19 yang semakin buruk di negara ini.

Kenyataan itu ditandatangani bersama oleh ahli jawatankuasa undang-undang PH iaitu Ahli Parlimen Selayang William Leong, Ahli Parlimen Sepang, Mohamed Hanipa Maidin, Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Ramkarpal Singh, Ahli Parlimen Sungai Buloh, Sivarasa Rasiah, Ahli Parlimen Permatang Pasir, Faiz Fadzil, Fadhlina Sidek dari PKR dan Zulqarnain Lukman dari Amanah.

Sebelum ini, Idrus mengatakan penentuan majoriti tidak dapat dilakukan melalui kenyataan tetapi harus ditentukan oleh setiap anggota parlimen.

Pada 7 Julai, Zahid telah mengumumkan bahawa Umno menarik sokongan kepada Muhyiddin, dan menggesa kerajaan sementara untuk mengambil alih.

Keputusan itu disahkan oleh Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Umno, walaupun tidak jelas apakah Zahid mendapat sokongan majoriti 38 ahli parlimen Umno.

Tetapi, kerana Muhyiddin hanya menguasai majoriti empat kerusi, sebilangan kecil 38 ahli parlimen menarik sokongan cukup untuk menjatuhkan kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Bagaimanapun, Zahid telah menegaskan bahawa Umno tidak akan menerima kerajaan pimpinan PH sebagai pengganti. [MK]

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply