PAS Kedah: 'PH Tempang Perubahan Kerajaan Kedah Tak Dapat Dielak Lagi' | Malaysia News

PAS Kedah: ‘PH Tempang Perubahan Kerajaan Kedah tak Dapat Dielak Lagi’

pakatan harapan

PAS Kedah: ‘PH Tempang Perubahan Kerajaan Kedah tak Dapat Dielak Lagi’

Kuala Lumpur, MTN – Perubahan dalam kerajaan Kedah tidak dapat dielakkan lagi, kata Pesuruhjaya PAS Kedah, Ahmad Yahaya.

Ahmad mendakwa antara sebabnya adalah Menteri Besar Kedah Mukhriz Mahathir kini mendapat kurang daripada separuh sokongan di kalangan wakil rakyat Bersatu di negeri itu.

“Pada dasarnya, PH telah tempang dan kehilangan majoriti untuk menerajui Kerajaan Negeri Kedah, perubahan kerajaan negeri sudah tidak dapat dielakkan lagi.

“Justeru, PAS Kedah yang memiliki 15 kerusi DUN di Kedah, jumlah paling tinggi dalam kalangan parti yang ada di Kedah bersedia menerajui pentadbiran kerajaan negeri ini.

“Atas semangat Muafakat Nasional PAS-Umno, kami memiliki lagi dua kerusi milik Umno menjadikan kesemuanya 17 kerusi DUN,” katanya pada satu kenyataan hari ini.

Mukhriz, yang juga timbalan presiden Bersatu, telah mengekalkan pemerintahan PH di Kedah walaupun Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin telah mengeluarkan parti itu dari gabungan PH untuk membentuk Perikatan Nasional bersama BN, PAS, GPS dan parti-parti kecil lainnya.

Mukhriz mempunyai kerusi majoriti rapuh di Kedah dengan 19 kerusi berbanding 17 kerusi yang dikawal oleh PAS dan Umno.

PH menyumbang 13 kerusi kepada pentadbiran Mukhriz, terdiri daripada tujuh Adun PKR, empat Adun Amanah dan dua Adun lagi dari DAP, manakala Bersatu mempunyai enam kerusi dewan undangan negeri.

Ahmad hari ini juga mendakwa terdapat ketidakpastian dalam PKR dengan sebilangan Adun yang didakwa kesal terhadap gelombang pemecatan dan penggantungan pemimpin parti, yang kebanyakannya melibatkan penyokong pemimpin yang telah berpaling tadah kepada PN.

Muhyiddin telah memberikan jalan perubahan kerajaan PH kepada pemerintahan Perikatan Nasional di Johor, Melaka dan Perak tetapi dilihat masih belum bergerak di Kedah.

Bagaimanapun, kemungkinan berlakunya perubahan di Kedah semakin besar kerana bapa Mukhriz, Dr Mahathir Mohamad, yang juga pengerusi Bersatu, nampaknya juga dilihat sedang melakukan langkah politik terhadap Muhyiddin.

Semalam, Pemuda Bersatu (Armada) menyatakan sayap parti itu menentang kerjasama Bersatu dengan Umno dan mahu Bersatu kembali kepada PH setelah mengadakan pertemuan bersama Dr Mahathir. Ini kemudian mencetuskan pemberontakan dalam Armada yang tidak bersetuju dengan Mahathir dan pendirian Pemuda Bersatu itu.

Bersatu kini berpecah antara dua kem, Muhyiddin dan Dr Mahathir.

Kerajaan PH runtuh pada akhir Februari setelah Muhyiddin membawa Bersatu keluar dari gabungan itu dan bergabung bersama sekumpulan MP PKR yang berpaling tadah diketuai oleh bekas timbalan presiden PKR Mohamed Azmin Ali.

Bersama-sama pembangkang PAS, Umno, GPS dan parti kecil lain mereka menubuhkan kerajaan persekutuan PN.

Bagaimanapun, Dr Mahathir telah membayangkan rancangannya untuk kembali menguasai parti itu pada pemilihan Bersatu akan datang dan membawa parti itu keluar daripada kerajaan PN.[mk]

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply