Pemangku Raja Pahang Mohon Maaf Kepada Aktivis Alam Sekitar | Malaysia News

Pemangku Raja Pahang mohon maaf kepada aktivis alam sekitar

Pemangku Raja Pahang mohon maaf kepada aktivis alam sekitar

Pemangku Raja Pahang Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah memohon maaf kepada aktivis alam sekitar Noor Jehan Abu Bakar kerana lewat menghadiri satu acara minggu lalu.

“Mesej peribadi saya kepada Noor Jehan Abu Bakar, saya dengan jujur hati memohon maaf kerana lewat ke acara itu.

“Saya tidak berapa sihat pagi itu dan terpaksa mengambil beberapa langkah pencegahan untuk keselamatan semua,” kata baginda.

Baginda juga meminta polis tidak menyiasat Noor Jehan kerana meluahkan perasaan tidak puas hati di media sosial terhadap baginda .

‘Tolong jangan buat drama,” tulis baginda di InstaStory.

Noor Jehan, pengerusi Persatuan Pencinta Alam Malaysia (MNS) Pahang, disiasat atas dakwaan menghina Tengku Hassanal menerusi tulisan di Twitter pada 18 Julai, yang sudah dipadam.

Dia menulis bahawa Tengku Hassanal dan beberapa pegawai tinggi lewat dua jam ke Program Pemulihan Ekosistem Zon Penampan–acara penanaman pokok di Pantai Chenor, Kemaman, Terengganu.

The Vibes melaporkan Noor Jehan sebagai mempertahankan tulisan itu kerana berasa “terhina” kerana menunggu lama setelah bangun awal pagi ke acara itu.

“Kita tidak seharusnya bertolak ansur dengan kelewatan, tidak kira siapa melakukannya.

“Masa kita sama-sama berharga seperti masa VIP,” dia dipetik sebagai berkata.

‘Saya suka grafik Fahmi Reza’

Sementara itu, Tengku Hassanal juga menunjukkan keterbukaannya menerima kritikan dengan meminta orang ramai tidak membuat laporan polis terhadap peraka grafik kontroversi Fahmi Reza.

“Tak perlu lapor polis.

“Saya sebenarnya suka grafik itu,” tulisnya.

Karya Fahmi itu menunjukkan seorang pemuda bertengkolok melakukan tekan tubi dengan kapsyen “Push-up 4 tasik chini”.

Lukisan itu menggunakan latar belakang kuning.

Ia dipercayai merujuk kepada kempen media sosial “cabaran tekan tubi untuk alam sekitar” tahun lalu, yang baginda sendiri memuat naik gambarnya melakukan senaman itu.

Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unesco) tahun lalu berkata Tasik Chini–tasik kedua terbesar di Malaysia–tidak lagi memenuhi kriteria sebagai rizab biosfera

Jun tahun lalu, campur tangan Tengku Hassanal membuatkan kerajaan Pahang memberhentikan kegiatan pelombongan dan pembersihan hutan di Tasik Chini. [MK]

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply