Penyusunan Semula UMNO-PAS / MCA-MIC: Dasar Bumi Hangus | Malaysia News

Penyusunan semula UMNO-PAS / MCA-MIC: Dasar Bumi Hangus

PAS-UMNO

Penyusunan semula UMNO-PAS / MCA-MIC: Dasar Bumi Hangus

Ulasan oleh Pengarah Pendidikan Politik DAP, Liew Chin Tong pada 7 Mac 2019

Penyusunan semula UMNO-PAS / MCA-MIC: Dasar Bumi Hangus

“Perkahwinan” antara UMNO dan PAS mesti dibaca bersama dengan UMNO yang akan “bercerai” yang akan datang dengan dua isteri – MCA dan MIC.

Sama ada perpecahan Barisan Nasional sebenar atau hanya drama, UMNO dan PAS sudah menyerang Pakatan Harapan (PH) dari sayap Melayu manakala MCA dan MIC menyerang PH dari sayap bukan Melayu.

Serangan suku etnik ini menunjukkan bahawa “dasar bumi hangus” kini sedang digunakan. Dasar “bumi hangus” merujuk kepada strategi yang sengaja ditakdirkan untuk segala-galanya untuk menang di semua kos. Seperti biasa dengan perbuatan kejam seperti itu, ia adalah orang biasa yang akan menderita paling banyak.

Kerana kerajaan terpilih yang popular, mereka perlu berurusan dengan etnik yang marah dari depan Melayu dan pihak bukan Melayu.

Tuntutan dari kedua belah pihak akan bertentangan, bermusuhan dan letupan. Objektif “serangan bersayap” sedemikian adalah untuk menjadikan kedua-dua orang Melayu dan bukan Melayu berasa lebih teruk dan kurang. Semuanya akan dibingkaikan dalam istilah perduaan kaum.

Matlamatnya juga adalah untuk memecahkan pakatan Pakatan Harapan dari pelbagai lapisan dalam, kerana pusat itu tidak boleh dipegang kerana tuntutan yang bercanggah dari sisi-sisi.

Perkahwinan UMNO dan PAS kini membolehkan anda untuk merawat orang jahat yang bukan orang Melayu atau orang Islam, dan mereka tidak lagi perlu berpura-pura menjadi pusat kerana MCA dan MIC didakwa tidak lagi sekutu mereka secara rasminya; dan begitu juga sebaliknya.

Dalam suasana ini, tidak ada cara Pakatan Harapan “keluar-Melayu” UMNO boleh, “keluar-Islam” PAS, “keluar-Cina” MCA dan “keluar-India” MIC.

Tetapi ada harapan dalam politik kegelapan ini. Malaysia mempunyai potensi yang besar untuk perkara-perkara yang lebih baik untuk datang.

Bagi percubaan Malaysia Baharu untuk berjaya, Pakatan Harapan mesti muncul sebagai gerakan rakyat. Orang-orang yang telah mengundi pada 9 Mei 2018 mempunyai masa untuk duduk dan menonton. Perjuangan belum selesai.

Bagi rakyat Malaysia yang percaya bahawa Malaysia tidak perlu dibubarkan, mereka yang percaya bahawa GE14 mempunyai reputasi baik untuk kemakmuran dan keamanan, dan mereka yang mahu Malaysia berdiri di mata dunia, kita mesti berdiri bersama dan kita mesti membentuk pergerakan untuk menentang “strategi pergerakan” kaum dan parti UMNO-PAS dan MCA-MIC.

Selain daripada ramai di Semenanjung Malaysia, saya tahu bahawa saudara-saudari kita di Sabah dan Sarawak, baik Islam dan bukan Islam, menanti-nantikan Malaysia Baharu yang termasuk, menjaga dan berkongsi; ekstremisme agama dan menggalakkan perpaduan.

Kedua-dua pakatan UMNO-PAS dan MCA-MIC berdiri untuk menyebarkan kebakaran kaum. Pergerakan Pakatan Harapan mewakili keamanan, kekuatan rohani, toleransi agama, kemakmuran, mobiliti dan kemajuan yang meningkat untuk semua.

Liew Chin Tong (Timbalan Menteri Pertahanan)

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply