UMNO Dan BERSATU Tak Sefahaman Isu Nama Kerajaan Baru | Malaysia News

UMNO dan BERSATU tak sefahaman isu nama kerajaan baru

BERSATU - UMNO

UMNO dan BERSATU tak sefahaman isu nama kerajaan baru

Kuala Lumpur, MTN – Walaupun Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob sedang menikmati saat-saat awal jawatan barunya, perselisihan mengenai apakah kerajaan baru adalah kesinambungan dari Perikatan Nasional yang diterajui Muhyiddin Yassin atau tidak mula timbul.

Muhyiddin, ketika mengucapkan tahniah kepada Ismail Sabri merujuk kerajaan baru itu sebagai kerajaan PN.

“Saya memberi sokongan penuh kepada beliau dan insya-Allah akan terus membantu Kerajaan Perikatan Nasional menyampaikan khidmat yang terbaik kepada rakyat, khususnya dalam tempoh pemulihan negara.

“Saya mendoakan semoga YAB Dato’ Sri Ismail Sabri akan dapat menggalas amanah kepimpinan dengan sebaik mungkin dan mengemudi negara ke mercu kejayaan,” katanya dalam catatan di laman Facebooknya semalam.

Seorang lagi pemimpin Bersatu, Azmin Ali juga dipetik media sebagai berkata “Saya percaya Ismail akan terus memimpin kerajaan PN” dengan fokus pada pandemik Covid-19 dan pemulihan ekonomi.

Ini juga merupakan kali kedua Muhyiddin merujuk kerajaan di bawah pimpinan Ismail sebagai PN, bukannya BN.

Dengan 50 ahli parlimen, PN adalah rakan kongsi terbesar dalam pentadbiran Ismail yang mendapat sokongan 114 ahli parlimen. BN mempunyai 42 ahli parlimen.

Muhyiddin dan Azmin membantu mencetuskan kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan dan menubuhkan kerajaan PN.

Kerajaan PN jatuh selepas ahli parlimen Umno menarik sokongan terhadap Muhyiddin.

Sejak Bersatu bekerjasama dengan Umno, PAS, GPS dan parti-parti kecil lain, ia juga telah kehilangan kedudukannya sebagai peneraju kerajaan negeri Perak, Kedah dan Johor.

Ahmad Maslan, Rahman Dahlan bantah

Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan menjelaskan pandangannya ketika dia mengumumkan bahawa kerajaan baru “bukan kerajaan PN” tetapi “kerajaan Malaysia” termasuk parti-parti dari Barisan Nasional, PN, Gabungan Parti Sarawak dan juga Parti Bersatu Sabah.

“Kerajaan baru ini pada saya bukan kerajaan PN tapi adalah Kkrajaan Malaysia yang dianggotai parti-parti BN, PN, GPS dan PBS. Ini kerajaan campuran.

PN hanya dianggotai oleh Bersatu, PAS, Gerakan, Star dan tidak BN, GPS dan PBS, “kata ahli Parlimen Pontian itu

Bekas menteri dan anggota Majlis Tertinggi Umno Abdul Rahman Dahlan malah mempertikaikan bahawa rejim Muhyiddin sebelumn ini adalah kerajaan PN.

“Kerajaan dulu ialah gabungan BN, PN, PBS dan GPS, bukannya kerajaan Perikatan Nasional.

“Entah siapalah yang memandai-mandai melabelkan kerajaan dulu adalah kerajaan Perikatan Nasional,” katanya.

Ismail dilantik sebagai perdana menteri kesembilan Malaysia setelah mendapat sokongan 114 anggota Parlimen.

Muhyiddin sebelumnya mengatakan bahawa sokongan kepada Ismail dari 50 anggota parlimen PN adalah dengan syarat tidak ada yang menghadapi tuduhan jenayah di mahkamah yang akan dilantik ke kabinet.

Ini dilihat sebagai usaha untuk menyekat Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi – yang dibicara di mahkamah atas tuduhan rasuah.

Zahid dilihat sebagai pemimpin Umno yang bertannggungjawab menggulingkan presiden Bersatu dari jawatan perdana menteri. [MK]

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply