Asri Zainul Abidin: Kuasa Ekonomi Menjadi Senjata Umat Islam Di Zaman Modern | Malaysia News

Asri Zainul Abidin: Kuasa Ekonomi Menjadi Senjata Umat Islam di Zaman Modern

Asri Zainul Abidin: Kuasa Ekonomi Menjadi Senjata Umat Islam di Zaman Modern

Kuala Lumpur, MTN – Mufti Perlis, Datuk Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin berkata bahawa kuasa ekonomi seharusnya menjadi senjata bagi umat Islam pada zaman modern.

Di samping itu, menurutnya, kuasa ketenteraan tidak lagi menjadi faktor penentu kekuatan negara tetapi kuasa ekonomi mula berubah menjadi keseimbangan geopolitik.

Malangnya, negara-negara Islam masih terlalu bergantung kepada Barat dan terus menjadi boneka yang dikuasai oleh negara-negara ini walaupun mereka kaya dengan sumber alam terutama minyak dan gas.

“Mereka telah berulang kali gagal untuk membina blok perdagangan yang kuat yang menyatukan dunia Islam.Dan Maulana Maulana Abu Hasan ‘Ali al-Nadwi telah mengkritik negara-negara Arab dengan mengatakan bahawa adalah tugas negara-negara Arab untuk menjadikan dunia Islam bebas dalam perdagangan, kekayaan , industri dan pendidikan, “katanya.

“Orang-orang mereka tidak boleh memakai pakaian yang tidak dibuat dari tanah air mereka sendiri menggunakan tangan mereka sendiri … pasti negara-negara Arab tidak boleh berperang di Barat (jika perlu) selagi mereka masih bergantung kepada Barat untuk kemewahan, fesyen dan barangan,” katanya.

Beliau berkata ketika menyampaikan ucapan di sesi pleno 1: Pengagihan semula Kekayaan – Kemakmuran bersempena dengan Sidang Kemuncak Kuala Lumpur 2019 di sini hari ini.

Tambah Mohd. Asri, ini adalah realiti yang menyedihkan apabila melihat umat Islam menjadi hamba kepada penjajahan ekonomi walaupun pada hakikatnya kebanyakan negara Islam masih terperangkap dalam kemiskinan.

Oleh itu, beliau memanggil negara-negara Islam yang bersatu padu untuk menghasilkan barangan dan perkhidmatan berkualiti tinggi supaya mereka tidak lagi bergantung kepada negara-negara lain.

“Kami juga bertanggungjawab untuk membeli produk Islam dan melawat kedai dan pasar milik Muslim untuk memenuhi tanggungjawab tersebut.

“Di peringkat antarabangsa, perdagangan di antara negara-negara Islam adalah tanggungjawab yang mesti dipenuhi,” katanya.

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply