ADAKAH TUN DR. MAHATHIR MOHAMMAD SEORANG TOKOH PSYCHOPATH? | Malaysia News

ADAKAH TUN DR. MAHATHIR MOHAMMAD SEORANG TOKOH PSYCHOPATH?

ADAKAH TUN DR. MAHATHIR MOHAMMAD SEORANG TOKOH PSYCHOPATH?

Sebelum kita bicara seterusnya, inilah definisi psychopath mengikut ahli psikologi:

A psychopath does not have a conscience. A normal person feels good about being good and when they make mistakes that hurt people they feel guilty or embarrassed. A psychopath does not have that feeling.

Adakah definisi itu tepat kena ke batang hidung Tun Dr. Mahathir Mohammad sebagai seorang ahli politik? Persoalan ini timbul bila beliau, so insistent, mahu jadi PM kali ketiga, sebelum dia menyerahkannya kepada Anwar Ibrahim. Dia sudah lupa, atau mungkin masih ingat, dia pernah berkata dia tidak suka Anwar Ibrahim, yang menurutnya tidak boleh dipercayai. Mana buktinya? Barangkali bukti terbaik diberikan oleh Mohd. Sayuti Omar dalam bukunya, Saya Adalah Maha Firaun (1999). Hanya seorang psychopath yang boleh memberi penegasan demikian, dengan bangga and angkuh, persis Firaun asal yang dikutuk dalam al-Quran. Inilah kehebatan Tun Dr. Mahathir Mohammad sebagai ahli politik Malaysia. Seorang Firaun moden yang lebih besar daripada Firaun dahulu kala yang tenggelam dalam Laut Merah ketika mengejar Nabi Musa ‘A.S. Firaus moden ini pula mengejar Anwar Ibrahim supaya tidak dilantik PM Malaysia.

Kita lihat pandangan dan ulasan Mohd. Sayuti Omar dalam kes yang menarik ini. Saya menggunakan istilah “korupsi terancang” untuk menghuraikan perilaku politik Tun Dr. Mahathir Mohammad yang telah dibuktikan oleh para pembicara politik Malaysia, seperti yang saya buktikan dari ulasan bernas Dr. Rosli Khan dalam entri yang lepas. Perilaku politik Tun Dr. Mahatiir Mohammad membuktikan dengan jelas, tanpa sedikit pun keraguan, seperti yang dihuraikan oleh Dr. Rosli Khan dalam tulisannya. Beliau merancang dengan teliti gerakan rasuah dalam politik Malaysia, sehingga rasuah diterima sebagai perancangan pembangunan yang memberi kemewahan kepada segolongan elit yang termasuk dalam kelompok yang menerima Tun Dr. Mahathir Mohammad sebagai ketua mereka yang paling progresif dan paling berkesan memajukan negara berasaskan rasuah terancang.

Konsep rasuah terancang ini telah pun dijadikan program pembangunan di negara-negara Barat, dan telah berjaya menghasilkan kemajuan seperti yang mereka rancang. Selalunya diberi contoh di England dan US sewaktu dalam pentadbiran Thatcher dan Nixon. Jadi dari segi praktik, bukanlah sesuatu yang pelik. Tetapi di kalangan orang Islam, cara ini bertentangan dengan hukum Islam, oleh itu jelas haramnya. Mana boleh korupsi dijadikan asas pembangunan negara. Tidak adakah sistem pembangunan yang berasaskan nilai-nilai Islam? Bodoh sangatkah sarjana Islam sehingga membiarkan saja gerakan pembangunan negara ini dilaksanakan dengan menentang nilai-nilai Islam. Kalau begitu, bagaimana sekiranya kita mulai di Malaysia? Inilah yang ditentang oleh UMNO, terutama sekali di bawah pimpinan Tun Dr. Mahathir Mohammad, seperti yang dihuraikan oleh Dr. Rosli Khan dan orang lain juga.

Kalau anda jujur, anda tidak ragu-ragu membuat kesimpulan bahawa Tun Dr. Mahathir Mohammad bukanlah seorang tokoh politik yang diperlukan oleh orang Melayu dan rakyat Malaysia secara umumnya. Beliau dengan tegas meninggalkan kawasan Pantai Timur terus mundur kerana beliau tidak mahu kawasan itu maju, supaya tidak memberi peluang percuma kepada PAS untuk terus berkuasa. Perhitungan politik begini diterima baik oleh UMNO di bawah pimpinan Tun Dr. Mahathir Mohammad. Dengan itu orang Melayu yang patut dimajukan terus tinggal terbiar. Adakah ini satu pengkhianatan politik dan ekonomi, atau satu pilihan yang terbaik untuk menyelamatkan UMNO?

Ini Tun Mahathir sudah ditimpa perasan (ungkapan Kelantan), yang dalam bahasa Inggeris dipanggil psychopath itu. Dia betul-betul yakin tidak ada sesiapa pun di Malaysia yang pandai berbuat silap mata politik untuk membuktikan bahawa dia seorang saja di dunia ini yang boleh menipu orang Melayu mempercayainya. Berapa persen agaknya yang masih percayakan ini Tun Mahathir? Kalau berjumlah 10 persen pun sudah cukup bagus; lebih tepat sekitar 5 peratus saja. Itu pun sudah sangat baik! Tetapi Tun bilang sama orang bahawa dia disokong oleh tidak kurang dari 95 peratus rakyat Malaysia. Belum ada sokongan sebesar itu terhadap sesiapa juga yang pernah menjadi PM Malaysia. Sokongan sebesar 95 peratus milik Tun Dr. Mahathir Mohammad; dengan kepercayaan inilah dia menegaskan dia layak jadi PM 9 untuk menyelesaikan masalah negara yang sedang menimpa semua rakyat dan paling teruk menimpa semua sektor ekonomi, yang menurut beliau tidak lama lagi Malaysia akan bankrap . Sekarang pun sudah bankrap, kata Tun bangga kerana yang boleh menyelesaikan masalah ini hanya dia seorang saja. Oleh itu dia perlu dilantik jadi PM kali ketiga, khusus untuk membawa Malaysia ke gaung bankrap supaya beliau dapat memulai dasar ekonomi baru yang satu masa dulu sudah gagal!

Gilalah rakyat Malaysia sekiranya mereka percaya kepada ahli politik seperti ini. Miskin sangatkah Malaysia sehingga mempunyai hanya seorang tokoh politik sahaja? Ke mana pergi yang lain? Apa sudah jadi dengan mereka? Semua pertanyaan ini adalah soalan bodoh yang lahir setelah menerima penipuan politik daripada tokoh yang seorang ini. Dalam ilmu pengurusan moden, salah satu fungsi pengurusan ialah menyediakan kakitangan yang boleh mengganti ketua yang ada sekarang, yang akan meninggalkan organisasi bila tiba waktunya. Bagaimana dalam politik? Yang pasti, Tun Dr. Mahathir Mohammad tidak mahu ada saingan. Inilah tabiat buruk seseorang yang berjiwa kecil. Dia tidak punya pengetahuan agama yang mencukupi, malah begitu ceteknya sehingga dia tidak dapat merasakan bagaimana Rasulullah SAW mendidik para sahabat untuk menjadi pengganti baginda selepas kewafatan baginda. Lihat betapa hebatnya para sahabat baginda yang mendapat pendidikan menyeluruh daripada baginda, termasuk pendidikan kepemimpinan. Ini tidak dilakukan oleh Tun Dr. Mahathir Mohammad, yang tidak mahu ada sebarang saingan, apatah lagi jika saingan itu jauh lebih baik daripada beliau dalam semua segi dan aspek kepemimpinan.

Tun Dr. Mahathir Mohammad belum puas jadi PM dua kali, dia mahu kali ketiga. Itu pun belum tentu dia puas hati. Apakah yang mendorongnya menjadi tokoh politik yang begitu tamak kuasa dan tamak pengaruh? Semua ini terjadi kerana beliau seorang psychopath, seorang yang melihat ke dalam dirinya sebagai manusia yang serba sempurna, tiada sesiapa pun yang dapat mencapai keistimewaan yang dilihatnya hanya dia seorang sahaja mempunyai kesempurnaan itu, menurut ukurannya. Itulah sifat-sifat seorang psychopath!! Perhatikan balik definisi psychopath pada permulaan tulisan ini.

Kegelisahannya yang dialami sekarang berpunca dari keangkuhannya yang mula terasa dia sedang disisihkan, tetapi dia tidak sedar, dan tidak dapat terima, bahawa dia sudah menjadi objek yang menjemukan, dan masyarakat semakin sedar bahawa Tun Dr. Mahathir Mohammad ini seorang tokoh yang amat tinggi egonya, oleh itu jika muncul tokoh-tokoh lain yang lebih berwibawa, dia tidak dapat menerimanya. Di sini terdapat dua jenis ketakutan: pertama takut hilang kuasa dan hilang pengaruh; dan sebagai akibat dari kehilangan itu, rahsia besar yang disembunyikannya selama ini akan terpacul juga, dan dia akan terlondeh di tengah-tengah masyarakat sebagai seorang tokoh yang tidak boleh dipercayai. Oleh itu terdapat desas desus dia sudah bersedia untuk meninggalkan Malaysia, untuk mengelak dari dihukum oleh rakyat, dan amat pasti dia akan dibicarakan kerana penyelewengan dan penipuan yang semakin jelas setelah ada orang yang mendedahkan bahawa dia menyimpan banyak sekali wang di Bank of Israel di Singapura. Dari mana dia dapat wang berbilion itu? Menurut sumber yang berpunca dari Jufazli Shi Ahmad, Tun Dr. Mahathir Mohammad mempunyai kekayaan yang besar dengan sejumlah wang US sebanyak 42 bilion dalam Bank of Israel itu!!

Mengapa dia pilih Bank of Israel di Singapura? Mengapa tidak disimpan saja di Bank Islam Malaysia? Dapat juga diagihkan zakatnya kepada yang berhak menerimanya, oleh itu ada peluang untuk hartanya dibersihkan mana yang dapat. Kalau wang sebanyak itu wang haram, didapatkan secara haram, zakat mesti juga dibayar kerana yang berhak menerimanya sangat ramai. Kita boleh lihat ketulusan Tun Dr. Mahathir Mohammad jika dia isytiharkan hartanya seperti yang dibuat oleh PM England tahun 1976, diisytiharkan melalui akhbar The London Times. Mengapa Malaysia tidak boleh buat begitu, padahal orang kafir yang sudah sah masuk neraka begitu berani dan jujur sebagai pemimpin. Tun Dr. Mahathir Mohammad akan tetap dianggap sebagai seorang pengkhianat dan penipu selagi dia tidak membersihkan dirinya melalui perisytiharan harta seperti yang dibuat oleh PM England yang kafir itu, tetapi jujur dan bertanggungjawab sebagai seorang tokoh politik. Baca cerita ini seterusnya dalam novel ulung Malaysia, Hikayat Buyung Lurus: Sebuah Hikayat Politik Melayu.

Celakalah rakyat Malaysia jika mereka tidak berani mencampakkan tokoh politik mereka yang khianat dan menipu ke dalam Laut Cina Selatan (nama ini haram, laut itu dalam persekitaran Nusantara! Oleh itu cocok diberi nama Lautan Nusantara), bukan untuk membunuh mereka, tetapi untuk memberi mereka peluang berenang menyelamatkan diri jika mereka benar-benar yakin mereka mempunyai kekuatan dan kemahiran yang dipunyai oleh budak-budak sekolah sekali pun!

Sebagai rakyat yang bertanggungjawab, adakah anda akan membiarkan tokoh politik anda melarikan diri ke luar negeri? Itulah makna kejujuran, yang mungkin masih dipunyai rakyat Malaysia. Tetapi jika anda sangat pemurah, dan sifat murah hati untuk memaafkan tokoh penipu dan pengkhianat dalam politik Malaysia, biarkan sesiapa saja yang mahu terus khianat itu mengambil keputusannya sendiri. Selamatlah jiwa yang sempurna! …

Selamat jalan, Mr. Psychopath!!

Mohd. Affandi Hassan,
Petaling Jaya, 22 Jun – 25 Jun 2020

 

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply