Soal PM, Anwar Ibrahim Merasa Ditipu Oleh Tun Mahathir | Malaysia News

Soal PM, Anwar Ibrahim Merasa Ditipu Oleh Tun Mahathir

Soal PM, Anwar Ibrahim Merasa Ditipu Oleh Tun Mahathir

Kuala Lumpur, MTN – Presiden Parti Keadilan Rakyat Malaysia (PKR) Anwar Ibrahim merasa ditipu oleh bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad yang pernah menjanjikannya sebagai PM.

Dalam wawancara eksklusif dengan akhbar tempatan, Sin Chew Daily, Anwar mengatakan bahawa dia percaya bahawa Mahathir akan menepati janjinya dengan memindahkan jawatan perdana menteri kepadanya setelah dua tahun memegang jawatan.

“Kami tidak tahu (Mahathir berbohong) sebelumnya tetapi sekarang kami tahu,” kata Anwar.

Semasa menjadi Perdana Menteri setelah memenangi pilihan raya umum pada Mei 2018, Mahathir berjanji akan memindahkan kedudukan orang nombor satu di Malaysia kepada Anwar.

Perpindahan jawatan PM adalah sebahagian dari janji politik ketika Anwar dan Mahathir membentuk gabungan Pakatan Harapan bersama-sama untuk menentang gabungan Barisan Nasional yang dipimpin oleh mantan PM Najib Razak dalam pilihan raya.

Namun, Mahathir tidak pernah memberikan tarikh akhir yang jelas ketika pertukaran itu akan dilakukan sehingga akhirnya ahli politik berusia 95 tahun itu mengundurkan diri sebagai Perdana Menteri pada bulan Februari.

Mahathir tidak memberitahu pemimpin Pakatan Harapan, termasuk Anwar, sebelum memutuskan untuk mengundurkan diri. Ini menyebabkan perpecahan antara kerajaan dan pakatan Pakatan Harapan.

Anwar mengaku sedar bahawa banyak pihak yang menentangnya menjadi perdana menteri.

“Terdapat banyak jutawan, termasuk orang Melayu kaya yang saya kenal. Saya juga tahu bahawa mereka korup dan menentang saya. Mereka bermain kad perkauman dengan mengatakan ‘Anwar bukan Melayu dan dia tidak melindungi orang Melayu’,” Anwar dipetik oleh The Star.

Anwar menilai peletakan jawatan Mahathir sebagai penyebab utama kejatuhan kerajaan yang dipimpin oleh Pakatan Harapan yang baru dibentuk dalam 22 bulan.

Dia menganggap bahawa jika Mahathir tidak mengundurkan diri, Pakatan Harapan masih boleh berkuasa dalam pemerintahan. Menurut Anwar, masalah dalaman gabungan itu sebenarnya dapat diatasi tanpa perlu mengorbankan pencapaian gabungan dalam pemerintahan.

“Kenyataannya ada pengkhianat dalam PKR dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (parti Mahathir). Tetapi adakah anda fikir pengkhianat telah berkembang hanya dalam satu minggu? Mereka pasti sudah lama merancangnya. Persoalannya mengapa kita memberikan kes ini kepada senario?” kata Anwar.

“Sebilangan orang lebih suka melihat kekacauan ini berlaku. Rekod bukti pertemuan telah membuktikannya,” katanya.

Dia menafikannya kerana tekanan dari PKR. Anwar menganggap bahawa akar umbi PKR yang mendesak Mahathir untuk menarik diri bukanlah suatu bentuk tekanan.

“Mengapa ada tekanan? Kerana dia (Mahathir) sepertinya tidak ingin meninggalkan kerusi PM. Satu tahun, dua tahun, tiga tahun, dan pilihan raya,” kata Anwar.

Dia bahkan menyatakan bahawa dia tidak akan menyokong Mahathir untuk menjadi PM lagi.

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply