Tarikh Anwar Mengambil Alih Jawatan PM Akan Diumumkan, Kata Dr M | Malaysia News

Tarikh Anwar mengambil alih Jawatan PM akan diumumkan, kata Dr M

Tarikh Anwar mengambil alih Jawatan PM akan diumumkan, kata Dr M

Dr Mahathir Mohamad hari ini berkata beliau akan mengumumkan tarikh untuk menyerahkan kuasa kepada Anwar Ibrahim.

“Saya akan mengumumkan kemudian tetapi saya akan menjanjikan janji saya,” kata Perdana Menteri ketika ditanya mengenai komentarnya mengenai kenyataan Anwar bahawa beliau akan mengambil alih jawatan tertinggi tahun depan.

Mahathir bercakap kepada pemberita selepas melancarkan Piagam Kebudayaan dan Warisan Kebangsaan di Muzium Kesenian Islam Malaysia di sini hari ini.

Anwar memberitahu Bloomberg dalam satu temu bual awal minggu ini bahawa dia akan menjadi perdana menteri pada 2020, mengatakan pesaingnya tidak mempunyai kredibiliti.

Sementara itu, Mahathir berkata projek Jalur Lebar Pantai Timur (ECRL) akan diteruskan seperti yang dirancang selepas ahli ekonomi Jomo Kwame Sundaram mencadangkan projek mega itu digantung.

“Jika mereka sanggup berunding dengan orang Cina dan memberitahu saya bahawa mereka boleh menggantung, saya akan mengikutinya,” kata Mahathir.

Jomo, yang merupakan sebahagian daripada Majlis Orang Utang yang dipilih oleh Mahathir, berkata ECRL, yang menghubungkan Pelabuhan Klang dan Kota Bharu, akan kurang digunakan dan bersubsidi, dengan kos yang ditanggung oleh generasi akan datang.

Mahathir berkata kontrak sedia ada bagi pembinaan ECRL adalah berdasarkan kos yang dikurangkan.

Ditanya sama ada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia akan memulakan siasatan ke atas projek ECRL dan hubungannya dengan skandal 1MDB, Mahathir berkata ia terpulang kepada agensi anti-rasuah.

“Kami tidak meminta mereka berbuat apa-apa,” katanya.

Mahathir juga menyerang kritikan Najib Razak terhadap penjualan aset Khazanah kerajaan, dan menuduh bekas pemimpin itu meninggalkan beban kewangan yang besar pada pentadbiran semasa.

“Sekarang, sudah tentu, dia banyak bercakap, tetapi semua perkara itu dilakukan olehnya, termasuk membeli kapal dari China.

“Bukan keputusan kami. Dia berkata ini bodoh tetapi dia memberitahu diri sendiri kerana dia adalah orang yang membeli, bukan saya. “

Mahathir sebelum ini mengatakan bahawa Putrajaya akan mengeluarkan aset untuk mengumpul dana untuk menghapuskan hutang.

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply