Tariq Ismail Desak Pemimpin PKR 'Stop' Masalah Peralihan Kuasa | Malaysia News

Tariq Ismail Desak Pemimpin PKR ‘Stop’ Masalah Peralihan Kuasa

Tariq Ismail Desak Pemimpin PKR ‘Stop’ Masalah Peralihan Kuasa

Kuala Lumpur, MTN – Anggota Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu, Tariq Ismail menggesa pemimpin PKR supaya berhenti bercakap mengenai masalah peralihan kuasa.

Ini dinyatakan berdasarkan kawasan Parlimen Selayang William Leong yang mahu “merancang B” diaktifkan untuk memberi tekanan kepada Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad untuk mematuhi peralihan kuasa Anwar Ibrahim.

“(Berhenti bercakap tentang pemindahan kuasa) ia mewujudkan ketidakpastian tentang siapa yang memegang kuasa,” katanya.

“Sebagai seorang kanak-kanak, mereka mahu jaminan berterusan dari seorang negarawan lama apabila dia akan berputus asa. Dia (Mahathir) telah memberitahunya bahawa ini akan berlaku selepas APEC,” katanya.

Selain itu Tariq juga mengingatkan PKR bahawa parti itu tidak lagi memiliki kuasa majoriti di Dewan Perwakilan untuk menentukan siapa yang seharusnya menjadi perdana menteri.

“Walaupun PKR telah memenangi kebanyakan kerusi, mereka tidak mempunyai majoriti untuk memutuskan siapa yang patut menjadi perdana menteri,” katanya.

Beliau menyebut Artikel 43 Perlembagaan Persekutuan, yang menyatakan bahawa Agong Entity mempunyai kuasa untuk melantik perdana menteri dari kalangan anggota Parlimen dengan sokongan majoriti.

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply