Pentingnya Ibadah Wakaf Bagi Umat Islam | Malaysia News

Pentingnya Ibadah Wakaf Bagi Umat Islam

Kuala Lumpur, MTN – Umat Islam yang melaksanakan solat Jumaat di masjid di sekitar Wilayah Persekutuan hari ini diingatkan akan penyembahan waqf yang sangat dituntut dalam Islam.

Menurut khotbah Jumaat yang disediakan oleh Jabatan Pembangunan Islam (Jakim), penyembahan waqf juga termasuk dalam kategori amal alkitabiah yang menjamin ganjaran untuk hadiah berterusan walaupun almarhum telah meninggal dunia.

“Para ulama bersetuju menerima waqf sebagai perbuatan agama yang dilakukan dalam Islam,” katanya.

“Ini juga merupakan amalan yang sentiasa dihargai oleh Rasulullah dan para sahabatnya, malah kebanyakan mereka juga melakukan ibadah waqf untuk kepentingan umat Islam,” katanya.

Menurut khotbah, melalui penyembahan waqf sangat dituntut dalam Islam yang menyumbang kepada kestabilan pembangunan sosial masyarakat.

“Pembinaan masjid, surau, madrasah dan perkuburan Islam adalah satu bentuk sumbangan yang dibuat melalui endowmen,” kata mimbar itu.

Menurut mimbar, ibadah waqf tidak perlu hanya dengan tanah, bangunan atau aset lain yang kekal dan bahkan Islam memerlukan wakaf tunai.

“Ini digunakan untuk menggunakan wang tunai sebagai aset untuk mengumpul dana untuk endowmen yang kemudian ditukar menjadi harta tetap,” kata mimbar itu.

Facebook Comments