Jacob George: KPDNHEP Tidak Mempunyai Maksimum Memenuhi Keperluan Pencegahan Covid 19 | Malaysia News

Jacob George: KPDNHEP Tidak Mempunyai Maksimum Memenuhi Keperluan Pencegahan Covid 19

Jacob George: KPDNHEP Tidak Mempunyai Maksimum Memenuhi Keperluan Pencegahan Covid 19

Kuala Lumpur, MTN – Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) dituduh gagal menangani wabak nyawa baru, Covid-19, kerana tidak memastikan dan menyediakan perlindungan mulut dan hidung dan cecair pembasmi kuman.

Presiden Persatuan Pengguna Subang dan Shah Alam, Datuk Dr. Jacob George berkata mereka bimbang dan membekalkan bekalan penutup hidung dan mulut masih terhad di seluruh negara.

Kekurangan bekalan adalah satu perkara yang membimbangkan kerana KPDNHEP telah menyatakan bahawa kekurangan bekalan akan diselesaikan secepat mungkin tetapi setakat ini jaminan yang disebutkan tidak dipenuhi.

“Keadaan KPDNHEP seolah-olah seperti ‘tangan kanan tidak tahu apa yang dilakukan tangan kiri,'” katanya dipetik sebagai berkata oleh Malaysia Gazette.

Datuk Dr. Jacob George juga meminta kerajaan menjelaskan pelaksanaan SST dan kesannya kepada masyarakat.

Oleh itu, beliau mempersoalkan sama ada kementerian telah menubuhkan kakitangan khas untuk memantau dengan teliti keperluan pengguna dalam menangani wabak koronavirus.

Ini kerana, katanya, jika pekerja khas dicipta, masalah seperti itu tidak akan berlaku.

“Ini bukan kali pertama Malaysia menghadapi wabak sedemikian. Kami telah menemui SARS yang juga tidak berbahaya seperti coronavirus, “katanya.

“Tetapi pada masa itu, Kementerian Kesihatan dan kementerian lain bergerak dalam pasukan yang kuat. Itulah sebabnya Malaysia dapat menangani penyakit wabak SARS, “katanya.

Beliau berkata kekurangan bekalan masker hidung dan mulut di pasaran sebenarnya menyebabkan panik berikutan wabak Covid-19.

“Penyebaran wabak ini menyebabkan rakyat Malaysia bimbang tentang pelancong China dan asing. Apatah lagi, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) juga mencadangkan Malaysia bersedia untuk penyebarannya, “katanya.

“Jika WHO membuat pernyataan seperti itu, apakah maksudnya? Apakah persediaan Malaysia, jika peralatan perlindungan asas tidak tersedia? ” tambahnya.

Yakub berkata usaha Kementerian Kesihatan untuk menangani wabak itu tidak akan berjaya tanpa kerjasama kementerian lain.

“Jika kita boleh mengendalikan dan mengendalikannya dengan baik maka mengapa tidak hari ini. Saya ingin bertanya jika pegawai KPDNHEP pergi ke lapangan, memantau sama ada terdapat bekalan yang mencukupi atau tidak, “katanya.

“Adakah mereka tahu di mana tiada bekalan? Adakah mereka tahu perbezaan antara harga mulut dan hidung di negeri dan wilayah tertentu? “Tambahnya.

Memandangkan kekurangan bekalan penutup hidung dan mulut, beliau mempersoalkan sama ada pengeluaran tambahan 400,000 mencukupi dalam keadaan semasa atau sebaliknya.

“Jika itu sudah cukup, mengapa tidak di pasaran? Di mana anda menganggap perbelanjaan tambahan diedarkan semula.

Beliau berkata dalam menghadapi wabak itu, kementerian yang terlibat tidak hanya dapat memenangi ‘pernyataan’, tetapi mereka tidak selaras dengan tindakan dan hasilnya.

Beliau menegaskan bahawa ini bukan mengenai perbezaan harga hidung dan penutup mulut di kawasan tertentu serta kenaikan harga untuk pembasmian kuman cecair.

“Saya fikir masalah ini dapat ditangani dengan berkesan jika kementerian serius dalam memantau kes koronavirus yang belum diselesaikan.

“Walaupun kita tidak menemui senario terburuk, ini bukan sebab untuk menolak pengguna hak untuk menerima perlindungan awal dari jangkitan virus berbahaya ini,” kata Jacob.

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply