Anwar Ibrahim: PH 'Segan' Bicara Dengan Mahathir | Malaysia News

Anwar Ibrahim: PH ‘Segan’ Bicara dengan Mahathir

Anwar Ibrahim: PH ‘Segan’ Bicara dengan Mahathir

Kuala Lumpur, MTN – Presiden PKR Anwar Ibrahim berkata PH belum mengadakan perbincangan dengan Perdana Menteri Interim Dr Mahathir Mohamad.

“Tidak, ia tidak muncul,” katanya ketika ditanya mengenai PH untuk mengadakan perbincangan dengan Dr. Mahathir.

Walaupun ditanya sama ada PH dipecah selepas tindakan Mahathir, Anwar memberi jaminan bahawa gabungan itu masih dalam kedudukan yang baik.

“Tidak, kami adalah PH. Dia (Mahathir) meninggalkan PH,” katanya.

Pada hari Isnin, Mahathir meletak jawatan sebagai perdana menteri selepas partinya, bersama-sama dengan BN, PAS, GPS, beberapa ahli Parlimen PKR, dan dilaporkan sebagai Warisan, cuba membentuk gabungan baru untuk menggantikan kerajaan PH.

Beliau juga meletak jawatan sebagai pengerusi United selepas presiden parti itu, Muhyiddin Yassin, mengumumkan mereka meninggalkan PH.

Gabungan baru dikatakan mahu mengekalkan Mahathir sebagai perdana menteri tetapi berkata beliau tidak dapat bekerjasama dengan Umno.

Semalam beliau mengiktiraf United dan beberapa ahli parlimen dalam parti komponen PH telah menyebabkan kerajaan runtuh.

Pemimpin Amerika Syarikat telah cuba meyakinkan Mahathir untuk meletak jawatan sebagai pengerusi, dan hari ini mengumumkan bahawa dia akhirnya bersetuju.

Pemimpin PH cuba meyakinkan Mahathir untuk memulihkan kerajaan PH tetapi MP Langkawi mendesak untuk mewujudkan parti perpaduan yang bukan berdasarkan parti.

Akibatnya, PH dan Mahathir seolah-olah tidak lagi bersama.

Walau bagaimanapun, Anwar berkata hari ini bahawa hubungan antara PH dan Bersatu masih muktamad.

“Itu berubah dari hari ke hari,” katanya ketika ditanya sama ada PH akan menerima United sebagai komponen sekiranya berlaku permintaan tersebut.

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply