Azmin Ali 'Membual' FELCRA Akan Mengagihkan Keuntungan Sementara RM50.54 Juta | Malaysia News

Azmin Ali ‘Membual’ FELCRA Akan Mengagihkan Keuntungan Sementara RM50.54 juta

Azmin Ali ‘Membual’ FELCRA Akan Mengagihkan Keuntungan Sementara RM50.54 juta

Kuala Lumpur – Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Mohamed Azmin Ali mendedahkan bahawa FELCRA Bhd akan mengagihkan keuntungan sebanyak RM50.54 juta manakala 2/2019 untuk 67,000 peserta di seluruh negara mulai 15 Disember.

Di samping itu, Azmin juga berkata pengagihan keuntungan sementara 2/2019, FELCRA memperuntukkan 70 peratus daripada jumlah keuntungan pertanian bagi tempoh Januari hingga Ogos 2019 berjumlah RM72.20 juta kepada para peserta.

“Baki 30 peratus akan digunakan untuk menampung kos operasi ladang, jika ada. Keuntungan yang diagihkan adalah hasil keuntungan bersih daripada 641 projek yang dimiliki oleh peserta projek FELCRA,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Berbanding dengan kos pengedaran sementara yang sama pada 2018, Azmin berkata pembayaran sementara 2/2019 telah meningkat sebanyak RM25.27 juta atau 50 peratus.

“Peningkatan ini disebabkan oleh kebimbangan kerajaan bahawa penggantungan pinjaman pembangunan pertanian dikembalikan kepada para peserta, selain pembayaran satu kali untuk mengurangi biaya hidup yang dihadapi oleh para peserta,” katanya.

Di samping itu, Azmin berkata FELCRA telah melaksanakan transformasi operasi perladangan yang komprehensif untuk memastikan produktiviti pertanian purata sentiasa optimum.

“Kesan transformasi ini telah menghasilkan pengeluaran tandan buah segar berkualiti tinggi, yang seterusnya meningkatkan hasil minyak sawit (OER) daripada 18.17 peratus pada 2018 kepada 18.31 peratus pada 2019,” katanya.

Beliau juga berkata pembangunan sektor pertanian merupakan salah satu fokus kerajaan melalui Wawasan Bersama 2030 untuk menjana pertumbuhan baru dan mewujudkan nilai untuk ekonomi negara.

“Usaha ini termasuk pengurusan pertanian yang lebih efisien dan berkesan supaya produktiviti tanah dapat ditingkatkan untuk meningkatkan pendapatan dan menjamin keuntungan,” katanya.

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply