Demokrasi Macam Apa Ini? | Malaysia News

Demokrasi Macam Apa Ini?

Demokrasi Macam Apa Ini?

Kuala Lumpur, MTN – Demokrasi di Malaysia benar-benar tidak sihat. Bagaimana tidak? PKR (Parti yang memenangi Pilihan Raya dan mendapat 50 kerusi) tidak dapat melakukan apa-apa dalam kerajaan yang memerintah.

PKR juga mendapati sukar untuk menuntut janji dalam perjanjian politik Pakatan Harapan yang mengatakan bahawa Dato Seri Anwar Ibrahim (DSAI) akan menjadi Perdana Menteri selepas Tun Mahathir. Kerana, sehingga akhir Januari, masih tidak ada tarikh yang pasti untuk peralihan kuasa dari Tun Mahathir ke DSAI.

Dalam logik politik di mana-mana pun, formula yang digunakan ialah: “Pemenang mengambil semuanya”. Tetapi malangnya dalam keadaan politik semasa di Malaysia, formula ini tidak terpakai.

Lebih buruk lagi, Tun Mahathir (Presiden PPBM yang hanya mempunyai 26 kerusi) tidak sedar diri. Tun, yang tahu dia hanya mempunyai sokongan politik yang minimum, sibuk membina gerakan politik dengan kem-kem lain. Tun seolah-olah ingin tawar-menawar kedudukan supaya dia tetap dianggap kuat dalam gabungan.

Bagaimana pula jika PKR kemudian mengambil alih (kemudi politik) di Pakatan Harapan? Sebenarnya akan baik-baik saja. Tradisi politik Parlimen membenarkan perkara ini berlaku. Pemenang pilihan raya mesti mengetuai gabungan politik kerajaan.

Sebaliknya, bagaimana jika Parti Bersatu (Parti yang dipimpin oleh Mahathir) menarik sokongan atau menarik diri daripada gabungan? Ya, mudah. Pakatan Harapan hanya mencari sokongan pelengkap dari pihak lain.

Untuk maklumat, kerusi gabungan PKR, DAP dan Parti Amanah merangkumi 103 kerusi. Pakatan Harapan Rakyat hanya memerlukan 9 kerusi saja untuk membentuk kerajaan baru.

Oleh itu, dari sekarang, tidak ada alasan untuk sesiapa sahaja mengabaikan PKR. Kerana, tanpa kehadiran mereka, tidak akan ada tonggak besar yang akan menyokong Pakatan Harapan.

Penulis: @RaheemArshavin

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply