Wakil Ketua Pemuda Umno: Bagaimana Jika Anwar Memenuhi Janji PH | Malaysia News

Wakil Ketua Pemuda Umno: Bagaimana Jika Anwar memenuhi Janji PH

Wakil Ketua Pemuda Umno: Bagaimana Jika Anwar memenuhi Janji PH

Kuala Lumpur – Naib Ketua Pemuda Umno, Shahril Hamdan mencabar para perwakilan UMNO untuk mencari penyelesaian bagi masalah rakyat dan mendesak mereka untuk merenungkan kesan sekiranya Anwar Ibrahim dapat memenuhi janji Pakatan Harapan.

Selain itu Shahril juga mengatakan bahawa perlu ada “fasa kedua” dari rancangan sayap pemuda berikutan piagam penyatuan ummah bersama PAS, timbalan presiden Umno Mohamad Hasan menyeru kepada “persepakatan baru”.

“Kita harus tangkas dengan idea-idea kita, namun sehingga ini saya masih belum nampak perinciannya. Jangan tunggu sehingga tiga atau empat bulan sebelum pilihan raya umum baru nak fikir tentang manifesto,” kata beliau ditulis Jumaat (6/12).

Beliau menimbulkan kemungkinan bahawa presiden PKR dan bakal perdana menteri Anwar akan dapat memenuhi janji yang dibuat dalam manifesto PH pada PRU-14.

“Anwar tidak pernah mengatakan: ‘Kami tidak berharap untuk menang, itu sebabnya kami membuat janji seperti itu’.

“Maksudnya apa? Ini maksudnya bahawa beliau dalam persediaan untuk memenuhi janji-janji PH. Jika beliau memenuhi janji PH, kita akan tewas. Bayangkan ini – pinjaman PTPTN percuma, tol percuma, BR1M dilaksanakan semula secara meluas. Apa yang kita nak buat? Itu sebabnya saya mengatakan bahawa semua ini ujian,” ujarnya.

“Apa yang kita hadapi sekarang adalah kemarahan orang-orang terhadap PH, bukan kecintaan kepada Umno,” tambahnya lagi.

Dalam pilihan raya kecil Tanjung Piai baru-baru ini, BN menang dengan majoriti yang besar dan ini dikaitkan dengan pengundi yang tidak gembira kerana PH tidak dapat memenuhi janji-janji PRU-14 juga sara hidup yang tinggi.

Shahril mengatakan, bahawa parti perlu memastikan mereka telah belajar dari kegagalan dan kekurangan dari pemerintahan sebelumnya, mengingatkan para perwakilan agar tidak berbangga dan mengejar kedudukan.

“Saya fikir rakyat sudah tidak lagi bermasalah jika kami melakukan kesilapan pada pemerintahan sebelum ini – mereka sudah menghukum kami,” ujarnya.

“Tetapi jika kita terus mengejek rakyat dengan mengatakan, ‘Padan muka kerana mengundi PH’, maka itu salah.” katanya lagi.

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply