Peralihan Kuasa, Ronnie Liu: Penting Bagi Dr Mahathir Untuk Melepaskan Jawatannya Kepada Anwar | Malaysia News

Peralihan Kuasa, Ronnie Liu: Penting Bagi Dr Mahathir Untuk Melepaskan Jawatannya Kepada Anwar

Peralihan Kuasa, Ronnie Liu: Penting Bagi Dr Mahathir Untuk Melepaskan Jawatannya Kepada Anwar

Kuala Lumpur, MTN – Ahli Lembaga Pengarah Sungai Pelek Ronnie Liu menggesa pemindahan kuasa Tun Mahathir Muhammad kepada Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk dipilih sebagai Perdana Menteri pada Mei tahun ini.

Seperti yang dinyatakan dalam satu kenyataan, pemimpin DAP mendedahkan bahawa akar PH mengalu-alukan pernyataan Perdana Menteri Dr. Mahathir Mohamad semalam bahawa dia akan bersedia untuk meletakkan jawatan dengan segera jika majlis presiden PH memintanya berbuat demikian.

“Berdasarkan apa yang berlaku di negara ini baru-baru ini, penting bagi Dr Mahathir untuk melepaskan jawatannya kepada Anwar,” katanya.

“Peralihan kuasa mesti dilaksanakan dengan lancar demi kebaikan bangsa, rakyat dan Dr Mahathir serta keluarganya,” katanya.

Terdahulu, Perdana Menteri berkata beliau akan menghormati janjinya untuk meletak jawatan dari Anwar selepas Sidang Kemuncak Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik (APEC) yang akan diadakan di Malaysia pada November.

Bagaimanapun, beberapa pemimpin PKR sebelum ini menyatakan bahawa pemindahan kuasa berlaku pada bulan Mei tahun ini.

Pada masa yang sama, Liu menyuarakan kebimbangan mengenai prestasi PH setakat ini, memanggil perubahan kekuatan awal.

“Setakat ini, beliau (Mahathir) telah melakukan yang terbaik tetapi masa telah berlalu, dan orang lebih peka dengan cara kerajaan menangani hal ehwal negara.

“Oleh itu, pelbagai cara diperlukan untuk melaksanakan agenda nasional untuk memastikan sokongan berterusan untuk gabungan itu,” kata Liu.

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply