PAS Usul Undi Percaya, DSAI: Tiada Asas Dan Tidak Pernah Berlaku Dalam Sejarah | Malaysia News

PAS Usul Undi Percaya, DSAI: Tiada Asas dan Tidak Pernah Berlaku dalam Sejarah

PAS Usul Undi Percaya, DSAI: Tiada Asas dan Tidak Pernah Berlaku dalam Sejarah

Kuala Lumpur, MTN – Pelbagai usaha telah dilakukan oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad untuk meminta sokongan untuk memecah Pakatan Harapan (PH).

Menjawab Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa undi keyakinan terhadap Dr. Mahathir dijangka membawa Pas ke Parlimen bulan depan.

“Biasanya cadangan Pas, kami tidak menganggapnya masalah yang serius, usaha untuk membahagikan PH, (undi Pas untuk mempercayai PM) akan gagal,” katanya.

Tambahan pula, Anwar berkata tindakan itu boleh dianggap strategi untuk Pilihan Raya Umum yang akan datang dan menggesa PH tidak tertipu oleh kepimpinan parti, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

“Di GE (GE15), jadi ini adalah strategi mereka (PAS) dan kami yakin kami tidak akan tertipu,” katanya.

Ditanya sama ada masalah Pas yang ingin membawa undi keyakinan kepada DPR mesti dibincangkan di Majlis Presiden PH, Anwar berkata ia tidak patut dibincangkan.

“Tiada asas. Ini tidak pernah berlaku dalam sejarah (pembangkang membawa usul) tetapi ini adalah Pas. Dia (PAS) boleh memarahi orang secara maksimum, sekarang dia memberikan sokongan maksimum. Tidak sedikit janggal tetapi tidak pernah berlaku dalam sistem demokrasi, “katanya.

Langkah itu dilihat tidak mungkin apabila Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata perkara itu akan ditujukan kepada pemimpin parti.

Malah, menurut Mohamad Hasan, rintangan akan dilakukan apabila tiba masanya.

“Masalah sokongan tidak timbul, kami menyatakan, usul belum diambil, sebarang keputusan akan dibuat apabila masalah itu timbul,” katanya semalam.

Seperti yang diketahui, PAS melalui Naib Presiden, Datuk Ibrahim Ibrahim Man, berkata langkah itu diperlukan dalam menangani peralihan kuasa yang melibatkan Dr. Mahathir, yang dikatakan ‘mengganggu kestabilan politik dan ekonomi’.

Keputusan itu dibuat setelah beberapa pihak menyatakan ‘rasa tidak puas’ dengan kepimpinan Perdana Menteri, tetapi setakat ini undi ketidakpercayaan telah dibuat oleh salah satu pihak.

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply