Adakah Rashid Menolak Cadangan Pembangkang Bukan Demokratik | Malaysia News

Adakah Rashid Menolak Cadangan Pembangkang Bukan Demokratik

Adakah Rashid Menolak Cadangan Pembangkang Bukan Demokratik

Shah Alam, MTN – Pemangku Timbalan Pengerusi Dewan Perwakilan, Datuk Mohd Rashid Hasnon menolak usul PAS untuk mengundi memihak kepada Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Pensyarah Kanan Politik dan Antarabangsa di Universiti Utara Malaysia, Md Shukri Shuib berkata kerajaan Pakatan Harapan (PH) sebelum ini berjuang untuk kebebasan bersuara, terutama di Parlimen.

“Kita lihat perlu ada kebebasan bersuara di Dewan Rakyat kerana ini yang dilaungkan kerajaan sebelum ini. Jadi kebebasan bersuara perlu diberikan kepada semua pihak atas nama demokrasi,” katanya dikutip Sinar Harian.

“Dalam konteks ini, jika ada suara untuk menyekat apa yang disyorkan atau dilaksanakan pembangkang, saya lihat ini tidak berlandaskan kepada pegangan sebagai sebuah Parlimen yang demokratik,” tambahnya.

Md Shukri berkata, seseorang yang memegang jawatan sebagai Yang Dipertua Dewan atau Timbalan Yang Dipertua Dewan perlu bertindak sebagai penimbangtara dengan memberikan alasan yang rasional dan bukan bersifat subjudis.

“Ini menunjukkan bahawa masalah telah diputuskan sebelum kejadian atau sebelum gerakan itu tidak dibawa ke Parlimen. Jadi ini tidak sepatutnya berlaku, “katanya.

Beliau juga percaya bahawa lebih baik bagi Pas untuk dibenarkan membawa gerakan daripada membawa dia ke jalan-jalan, sehingga menunjukkan kematangan pembangkang.

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply