Dr M Cukup Mengiringi Perdana Menteri Selama Dua Tahun | Malaysia News

Dr M Cukup Mengiringi Perdana Menteri Selama Dua Tahun

Dr M Cukup Mengiringi Perdana Menteri Selama Dua Tahun

 

Kuala Lumpur, MTN – Karangan ini sengaja ditulis buat menghargai Tun Dr Mahathir Mohamad yang berulang kali menyebut bahawa jawatannya sebagai Perdana Menteri hanyalah untuk tempoh dua tahun. Tun Mahathir berpendapat bahawa kenyataan itu dibuat sebagai satu bentuk komitmen kepada Perjanjian Politik Pakatan Harapan yang memberikan Tun tempoh cukup separuh masa untuk berkuasa.

Bagaimanapun, perihal tempoh jawatan itu semakin hari semakin ribut kerana sikap dan komitmen Tun Mahathir, yang mula tidak jelas. Ini apabila sejak pertengahan tahun 2019, Tun berharap jika dia boleh memegang jawatan itu selama 2.5 tahun sehingga maksimum 3 tahun.

Namun sebab yang dikemukakan oleh Tun tidak kurang pentingnya. Tun Mahathir bimbang dengan kualiti penggantinya (Anwar Ibrahim) yang berkebarangkalian akan menjadi teruk sama seperti Perdana Menteri (Ahmad Badawi dan Najib Razak) yang sebelumnya. Dalam fikiran Tun, hanya dia sahajalah pemimpin yang boleh membaiki keadaan di Malaysia menjadi lebih baik daripada sekarang.

Nampaknya tidak, malah jauh sekali dari berlaku. Sepanjang 1.5 tahun berkuasa, tidak kelihatan kejayaan-kejayaan khas yang dilakukan oleh Mahathir untuk membantu meningkatkan ekonomi yang lemah walaupun Mahathir sering menunjukkan pihaknya kepada pelabur besar.

Oleh itu, penting untuk memberi tekanan terhadap pemindahan kuasa kepada Dato Seri Anwar Ibrahim (DSAI). Kerana selain penting untuk memastikan batas tempoh perkhidmatan Tun, keputusan itu juga nanti akan mendorong Majlis Presiden PH untuk mempersiapkan pemindahan kuasa yang lancar.

Dua tahun atau 730 hari sudah menjadi masa yang mencukupi untuk Perdana Menteri Mahathir yang berusia 95 tahun. Kerana, dengan keupayaan pancaindera yang semakin merosot, Mahathir (nampaknya) akan berhadapan dengan lebih banyak kesukaran untuk menunaikan tanggungjawab kerajaan (mungkin) selama 3 tahun.

Dan itu bermakna cukuplah untuk Tun Mahathir memegang gelaran “Perdana Menteri Dua Tahun”.

@RaheemArshavin

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply