Lim Guan Eng: DAP Melihat Pilihan Raya Sarawak Sebagai Cabaran Utama | Malaysia News

Lim Guan Eng: DAP Melihat Pilihan Raya Sarawak sebagai Cabaran Utama

Lim Guan Eng

Lim Guan Eng: DAP Melihat Pilihan Raya Sarawak sebagai Cabaran Utama

Kuching, MTN – Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata pilihan lebuh raya negara akan datang adalah satu cabaran besar untuk Parti Tindakan Demokratik (DAP) yang melihat kawasan Luar Negara yang dilihat di Sarawak.

Di samping itu, beliau juga berkata bahawa kawasan luar negeri di Sarawak adalah ‘selamanya tinggi’ dan dia penting untuk kerajaan Pakatan Harapan (PH) untuk membawa pembangunan ke negara ini.

“Kita perlu membuat rakyat Sarawak merasakan bahawa kerajaan PH prihatin terhadap mereka, bahawa mereka adalah sebahagian daripada perkembangan awal negara, dan membawa mereka pembangunan yang pantas,” katanya.

Lim juga berkata bahawa apa yang dijanjikan dalam pilihan lebuh raya awam pastinya akan dipenuhi jika ditanya sama ada terdapat isu pemahaman untuk diperiksa Sijil Peper, (UEC) akan menjadi kelemahan pilihan pilihan DAP yang akan datang dalam pilihan lebuh raya nasional yang akan datang.

Semasa pilihan raya besar 2018, PH telah dijanjikan untuk menerima UEC jika dia mengambil alih Putrajaya, namun pada masa ini, kebolehlaksanaan yang dimiliki oleh pelajar sekolah Cina percuma belum mendapat pengiktirafan.

Lim, yang merupakan pakar parlimen, berkata PH sepatutnya memenuhi janjinya mengenai pilihan sinar daripada mengubah fikiran tentang apa yang perlu dikatakan.

“Pemimpin-pemimpin DAP tidak pernah berjanji bahawa mereka tidak dapat dipenuhi, apa yang kita hadapi sekarang adalah isu kewangan negeri dan hutang besar yang ditinggalkan oleh bekas pentadbir, tetapi jika ia mencapai janji yang kita pilih, kita akan memenuhi, kita hanya memerlukan waktu,” katanya.

Menurutnya, para pemimpin DAP adalah ‘konsisten’ dan akan memenuhi janji-janji mereka.

Lim berkata tidak ada gunanya untuk terus membuat perubahan jika orang tidak dapat merasakan atau memberi manfaat kepada mereka.

Oleh itu, beliau berkata bahawa adalah lebih penting untuk memulakan tindakan dan melaksanakan asas yang baik untuk rakyat. Tidak kira betapa sempurna pangkalan itu, ia sama seperti apa-apa jika ia tidak dilaksanakan, katanya.

“Kerajaan PH telah melakukan lebih baik daripada kerajaan terdahulu dalam hampir semua aspek,” tambah Lim.

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply