Nik Azmi: Anwar Mengambil Alih Sebagai Perdana Menteri Pada Mei 2020 | Malaysia News

Nik Azmi: Anwar Mengambil Alih Sebagai Perdana Menteri Pada Mei 2020

Kuala Lumpur, MTN – Ahli Parlimen Nik Nazmi Nik Ahmad menjelaskan bahawa PH tidak menetapkan tarikh peralihan sebelum PRU14 kerana ketidakpastian tentang berapa lama Anwar menerima pengampunan diraja sekiranya PH memenangi dan mengamankan pembebasannya dari penjara.

“Ya, tidak ada tarikh yang disebutkan, sebab ada tanda tanya, saya masih ingat orang mengatakan bahawa raja tidak akan membiarkan Anwar dibebaskan dengan mudah, jadi ia memerlukan masa,” katanya.

“Pembebasan adalah perkara yang berbeza, kerana kerajaan boleh menyelesaikannya dengan pengarah penjara, tetapi pengampunan adalah sesuatu (yang berbeda) yang hanya dapat terjadi dengan pengampunan Agong,” katanya.

Nik Nazmi juga mencadangkan Anwar mengambil alih sebagai perdana menteri pada Mei 2020. “Mari kita membuat satu lagi peralihan sejarah dengan menyelesaikan penyembuhan Malaysia. Dua puluh tahun telah hilang dalam pergeseran antara Mahathir dan Anwar … (sekarang sudah tiba masanya) menyelesaikan peralihan dari perdana menteri ketujuh pada Mei 2020, “kata Nik Nazmi.

Facebook Comments