Penganalisis: PH Presiden Majlis Mesti Menentukan Keputusan PM | Malaysia News

Penganalisis: PH Presiden Majlis Mesti Menentukan Keputusan PM

Penganalisis: PH Presiden Majlis Mesti Menentukan Keputusan PM

Kuala Lumpur, MTN – Penganalisis politik yang juga pensyarah di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Mohammad Agus Yusoff berkata bahawa isu perpindahan kuasa Perdana Menteri yang kini diduduki oleh Tun Mahathir Mohamad kepada Dato Seri Anwar Ibrahim mesti ditangani dengan baik dalam majlis presiden Pakatan Harapan sendiri.

Bukan itu sahaja, presiden presiden PH juga mesti membuat keputusan tanpa mengambil ikatan.

Sementara Agus Yusoof menambah terdapat usaha dan usaha yang dilakukan oleh BN dan PAS untuk memanfaatkan masalah memindahkan kuasa untuk tujuan politik.

“Jika Tun (Dr. Mahathir Mohamad) mahu (PM) dikompromi,” katanya dipetik sebagai berkata oleh Malaysiakini.

Agus juga mengatakan bahawa jika Pakatan Harapan (PH) gagal mengikuti dan terus memberikan tanda tanya kepada masalah yang semakin panas ini, maka cara terbaik adalah untuk mengadakan pemilihan.

“Jadi soalan-soalan ini perlu ditangani dengan betul dan jujur ​​kerana saya percaya antara (Perdana Menteri) Tun (Dr. Mahathir) dan (Presiden PKR) Anwar (Ibrahim) tidak ada masalah,” katanya.

“Masalahnya ialah empat parti – pertama adalah penyokong Anwar, penyokong Tun yang ingin mempertahankan Tun, penyokong BN yang mahu peluang, PAS yang cuba memanfaatkan keadaan ini,” katanya.

Agus Yusoff berkata pada masa ini semua mata dunia melihat ketidakharmonisan suasana politik di Malaysia. Sehingga itu boleh menjejaskan semua sektor, salah satunya ialah sektor ekonomi.

“Dalam kes ini kita ditonton oleh dunia. Negara kita benar-benar memerlukan persekitaran politik yang stabil untuk menarik pelabur ke negara kita, “kata Agus.

Seperti yang diketahui umum, Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad sendiri berkata bahawa beliau bersedia untuk meletakkan jawatan dengan segera sekiranya majlis presiden Pakatan Harapan mahukannya.

“Saya fikir ini akan diputuskan oleh parti empat (PH) bersama sama ada mereka mahukan saya pergi atau tidak, jika mereka mahukan saya meletakkan jawatan sekarang, saya akan meletakkan jawatan,” katanya.

Bukan sahaja Tun M juga mengatakan perkara yang sama dalam temu bual dengan The Malaya Post pada 9 Februari, di mana beliau akan memenuhi janjinya untuk menyerahkan kedudukan perdana menteri kepada Presiden PKR Anwar Ibrahim, tetapi menambah bahawa keputusan akhir itu adalah di Dewan Perwakilan Rakyat.

Walau bagaimanapun, Mahathir telah berulang kali menyatakan bahawa dia akan memenuhi janji itu. Baru-baru ini, beliau meramalkan ia akan berlaku selepas berakhirnya Sidang Kemuncak Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) pada akhir November tahun ini.

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply