Suhakam Bimbang Ancaman Keganasan Terhadap Dong Zong | Malaysia News

Suhakam Bimbang Ancaman Keganasan Terhadap Dong Zong

Suhakam Bimbang Ancaman Keganasan Terhadap Dong Zong

Kuala Lumpur, MTN – Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) bimbang tentang ancaman keganasan terhadap Persekutuan Majlis Pengawas Sekolah Cina (Dong Zong) kerana hak kebebasan bersuara dan kebebasan bersuara dijamin di bawah Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan.

Suhakam menyifatkan tindakan kerajaan untuk menafikan hak Dong Zong dengan membatalkan percubaan mereka melalui perintah mahkamah.

Menurutnya, tindakan pihak berkuasa tertakluk kepada mereka yang telah mencetuskan keganasan boleh menyebabkan pelanggaran hak asasi manusia di negara ini.

“Suhakam percaya percubaan Dong Zong termasuk protes oleh penentang Dong Zong mesti dibenarkan, tetapi pihak berkuasa perlu memastikan kedua-dua kumpulan itu dapat menjalankan aktiviti mereka dengan selamat untuk mendapatkan hak kebebasan bersuara dan bersuara,” katanya.

Di samping itu, Suhakam juga berharap polis akan menyiasat ancaman keganasan kerana ia boleh menyebabkan kebencian, rusuhan, dan mengancam kedaulatan undang-undang di negara ini.

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply