Usul Undi Percaya, Takiyuddin: Langkah Itu Tidak Salah Diambil | Malaysia News

Usul Undi Percaya, Takiyuddin: Langkah Itu Tidak Salah Diambil

Usul Undi Percaya, Takiyuddin: Langkah Itu Tidak Salah Diambil

Kuala Lumpur, MTN – PAS mengakui tidak pernah berlaku bahawa mana-mana parti pembangkang telah mengemukakan usul kepada Dewan Perwakilan untuk mengisytiharkan sokongan mereka terhadap golongan primar kerana mereka sedang bekerja.

Walau bagaimanapun, Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan berkata langkah itu tidak salah untuk diambil.

Beliau berkata usul untuk mempercayai Dewan Perwakilan adalah betul ketika perdana menteri mengambil alih jawatan.

“Pas percaya bahawa ketika perdana menteri berada di kantor, hanya suara keyakinan dalam DPR atau sumpah jabatan (SD) di luar dewan dapat menentukan apakah perdana menteri masih menerima dukungan mayoritas (atau tidak). Undian yang diajukan di dalam dewan meskipun acara itu tidak pernah terjadi sebelum ini, tetapi tidak haram, “katanya.

Isu perpindahan kuasa antara Perdana Menteri dari Dr Mahathir Mohamad kepada Anwar Ibrahim telah dibahaskan kerana tidak ada tarikh yang tepat untuk itu berlaku.

Ia semakin panas apabila laporan itu mengatakan beberapa pihak di PH dan Umno mahu Mahathir – yang juga pengerusi Amerika – untuk menamatkan jawatannya sehingga dibubarkan parlimen.

Ada yang mendakwa ada anggota parlimen pembangkang dan PH telah bersetuju untuk menandatangani sokongan asas untuk Mahathir.

Mahathir ketika ditanya oleh media mengenai spekulasi menyalahkan media untuk kontroversi mengenai pemindahan kuasa antara beliau dan Anwar.

Mahathir berkata beliau akan turun selepas Sidang Kemuncak Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) pada November.

Pada masa yang sama, PAS menolak gerakan untuk menyokong Mahathir dalam perhimpunan seterusnya, yang dijadualkan pada bulan depan.

Langkah itu dilakukan walaupun terdapat pelbagai serangan dan tuduhan terhadap Mahathir menjelang pilihan raya umum 2018.

Sebaliknya, Umno kelihatan berhati-hati mengenai langkah-langkah PAS dan tidak menyokongnya dengan jelas.

Semalam, Anwar mempersoalkan sokongan pemimpin dan pemimpin PKR dan pemimpin mengenai isu pemindahan kuasa.

Ditanya sama ada beliau mengetahui identiti ahli parlimen parti yang terlibat, Anwar berkata: “Saya tidak tahu, tetapi semuanya adalah naif.”

Takiyuddin berkata masalah perubahan kuasa yang dibincangkan sebenarnya mencabar Agong Yang di Pertuan.

Adalah jelas bahawa MP Kota Bharu, mengikut Artikel 40 (2) dan 43 (2) (a) Perlembagaan Persekutuan, hanya boleh bertindak mengikut budi bicara mutlaknya untuk melantik perdana menteri.

Beliau menambah bahawa perjanjian pemindahan kuasa, bertarikh 7 Januari 2018, dan sepatutnya telah membatasi tempoh jawatan perdana menteri ketujuh sebelum pengganti Anwar – jika ada – juga secara hukum menentang undang-undang.

“Ini kerana perjanjian yang dibuat sebelum 9 Mei 2018 adalah tarikh PH berkuasa melalui pilihan raya umum ke-14.

“Adalah sangat pelik bahawa perjanjian pemindahan kuasa dibuat sebelum pihak-pihak berkata untuk mengikat perjanjian dan mempunyai kuasa,” katanya.

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply