Timbalan Menteri: MMC Untuk Menjamin Masa Depan Dan Mengekalkan Kebajikan Media | Malaysia News

Timbalan Menteri: MMC Untuk Menjamin Masa Depan dan Mengekalkan Kebajikan Media

Timbalan Menteri: MMC Untuk Menjamin Masa Depan dan Mengekalkan Kebajikan Media

Kuala Pilah, MTN – Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia Eddin Syazlee Shith berkata bahawa kabinet pada prinsipnya bersetuju untuk membentuk Majlis Media Malaysia (MMC).

Malah beliau juga akan mengetuai mesyuarat pertama untuk membincangkan rangka kerja pembentukan dewan minggu depan, dengan lapan wakil dari media.

“Pada dasarnya, Kabinet baru-baru ini meluluskan pembentukan MMC dan mesyuarat pertama ini lebih tertumpu pada kerangka pembentukannya. Ini adalah perkembangan yang sangat positif dan sihat,” katanya pada Isnin (16/12).

“Pembentukan MMC adalah untuk menjamin masa depan dan mengekalkan kebajikan pengamal media di negara ini,” katanya.

Di samping itu, menurutnya, jika MMC dicadangkan sebagai badan pengawalseliaan sendiri yang boleh menetapkan standard yang tinggi untuk komuniti media untuk membantu membina dan mengekalkan keyakinan orang ramai dalam industri dan bertindak sebagai badan timbangtara antara orang awam dan media untuk kepentingan semua rakyat Malaysia.

Dalam perkembangan lain, beliau memberi amaran kepada pihak-pihak yang tidak menimbulkan kebimbangan yang tidak perlu di kalangan orang ramai dengan menyebarkan maklumat yang tidak tepat mengenai media sosial tentang keadaan banjir yang berlaku di Johor, Pahang dan Melaka.

“Ini akan menjadikan sukar bagi pihak berkuasa untuk mengambil tindakan berkaitan dengan keadaan banjir. “Mereka yang menyebarkan berita palsu akan ditangani selaras dengan Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 atau Kanun Jenayah, dan kami akan memastikan mereka tidak akan terlepas,” katanya.

“Orang ramai dinasihatkan supaya mengikuti berita yang dikeluarkan oleh media kerajaan rasmi seperti Bernama dan RTM yang menyediakan laporan yang tepat dan boleh dipercayai. Mengenai maklumat yang terdapat di media sosial di luar sana, cadangan saya tidak membuta tuli mempercayainya, “katanya.

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply