Sidang Kemuncak KL 2019, Umat Islam Dalam Krisis Dan Tak Berdaya | Malaysia News

Sidang Kemuncak KL 2019, Umat Islam dalam Krisis dan Tak Berdaya

Sidang Kemuncak KL 2019, Umat Islam dalam Krisis dan Tak Berdaya

Kuala Lumpur, MTN – Sidang Kemuncak KL 2019 diadakan untuk tidak membincangkan agama tetapi juga untuk membincangkan situasi di dunia Islam. Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata ini kerana semua orang sedar bahawa umat Islam, agama mereka dan negara mereka sedang dalam krisis.

Beliau berkata dunia dapat melihat negara muslim dimusnahkan dan rakyatnya harus melarikan diri dari negara mereka. “Umat Islam mesti berlindung di negara bukan Islam. Beribu-ribu orang mati semasa perjuangan mereka dan banyak lagi yang ditolak suaka. Ya, Islam, umat Islam, dan negara mereka berada dalam krisis, tidak berdaya dan tidak sesuai untuk agama agung yang dimaksudkan untuk kebaikan umat manusia, “katanya, Kamis (12/19).

“Oleh sebab itu, sidang kemuncak diadakan. Sekurang-kurangnya, melalui perbincangan, kita dapat mengetahui apa yang berlaku. “Kita mungkin dapat mencari penyelesaian, jika tidak untuk menamatkan bencana ini, sekurang-kurangnya untuk memulihkan dunia Islam,” katanya.

Dr Mahathir, yang terkenal dengan pandangannya yang berani mengenai isu-isu yang berkaitan dengan dunia Islam, berkata, orang Islam dilihat melakukan perbuatan keganasan, membunuh mangsa yang tidak bersalah, lelaki, wanita, kanak-kanak, yang sakit dan yang tidak mampu .

“Di samping itu, kita juga boleh memahami masalah dan punca-punca, selain memberi kita pencerahan dalam perjalanan untuk mengatasi atau meringankan bencana yang mempengaruhi negara,” katanya.

Tetapi dia berkata mereka terpaksa melakukannya kerana negara mereka sendiri tidak dapat menjamin mereka atau melakukan apa-apa untuk menuntut semula tanah yang telah diambil oleh orang lain. Menurutnya, kerana kekecewaan dan kemarahan, mereka bertindak balas dengan hebat tanpa mencapai matlamat mereka.

“Mereka membalas dendam tetapi semua yang mereka boleh lakukan ialah menghancurkan agama mereka sendiri. Mereka telah menciptakan ketakutan dalam tindakan mereka. Dan kini Islamofobia ini, ketakutan terhadap Islam telah menafikan agama kita di mata dunia, “jelasnya.

“Tetapi kita perlu tahu bagaimana ketakutan ini dihasilkan, sama ada ia benar atau hanya propaganda oleh pengkritik atau gabungan kedua-duanya,” katanya.

Dr Mahathir menambah bahawa dunia telah melihat negara-negara lain dimusnahkan oleh Perang Dunia Kedua bukan sahaja pulih dengan cepat tetapi berkembang pesat. Tetapi dia berkata bahawa sesetengah negara Islam tidak kelihatan terkawal dengan baik tetapi untuk berkembang maju dan berjaya.

“Adakah agama kita dalam perjalanan? Adakah Islam menentang kejayaan dunia dan menjadi negara maju? Atau adakah umat Islam sendiri menghalang negara mereka daripada ditadbir dengan betul, agar tidak dikembangkan, “kata Mahathir.

“Isu-isu ini akan dibincangkan di peringkat kebangsaan tetapi hanya melibatkan beberapa negara sebagai permulaan. “Tidak mungkin untuk mengawal seluruh dunia Islam di seluruh dunia kerana ia akan menjadi keputusan yang sukar dan keputusan yang dibuat dan penyelesaian yang dicadangkan mungkin tidak mungkin,” katanya.

Dr Mahathir juga mengatakan bahawa Malaysia tidak mendiskriminasi atau mengasingkan sesiapa dalam menganjurkan Sidang Kemuncak 2019. Malah, beliau berkata kerajaannya hanya cuba memulakan perniagaan kecil dan jika ada idea, cadangan dan penyelesaian diterima dan terbukti ia dapat dilaksanakan.

“Kami berharap dapat membawanya ke platform yang lebih besar untuk dipertimbangkan. Bagaimanapun, kami juga menjemput hampir semua negara Islam untuk mengambil bahagian dalam sidang kemuncak ini walaupun pada tahap yang berbeza, “katanya.

“Kami sedang menunggu untuk mendengar pandangan dan kebijaksanaan para peserta yang terkenal. Kami berdoa agar melalui sidang kemuncak ini kami akan terus berusaha menyelesaikan masalah kami,” katanya.

Beliau berkata demikian semasa menyampaikan ucaptama pada Sidang Kemuncak KL 2019 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur di sini hari ini.

Tuan Yang Terutama Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah hadir di stesen mengundi dan dirasmikan pada sidang kemuncak yang diadakan semalam. Turut hadir adalah Empress Tunku Azizah Aminah Maimunah dari Alexandria. Turut hadir adalah pemimpin dunia Islam, Emir Qatar, Sheikh Tamim bin Hamad Al Thani; Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan dan Presiden Iran Hassan Rouhani.

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply