Kastam Johor Berjaya Sita Rokok Ilegal Bernilai Lebih RM12 Juta | Malaysia News

Kastam Johor Berjaya Sita Rokok Ilegal Bernilai Lebih RM12 juta

Kastam Johor Berjaya Sita Rokok Ilegal Bernilai Lebih RM12 juta

Iskandar Puteri, MTN – Jabatan Kastam dan Eksais Johor berjaya merekodkan rampasan rokok terbesar tahun ini bernilai lebih RM12 juta.

Datuk Director Mohammad Hamiddan Maryani berkata rampasan rokok yang diseludup dirampas daripada dua penghantaran haram. Ia merupakan serangan pertama berlaku di pelabuhan Tanjung Pelepas sekitar pukul 10 pagi pada 15 Disember oleh cawangan Gelang Patah.

“Kami menghentikan kontena 40 kaki di pelabuhan kerana manifesto yang mencurigakan – barangan itu diisytiharkan sebagai perabot tetapi pemeriksaan mendedahkan 51,500 karton rokok bernilai RM11.3 juta termasuk cukai,” katanya pada Rabu (12/25).

Beliau juga mendedahkan bahawa jabatan itu juga telah menahan seorang lelaki berusia 44 tahun untuk membantu siasatan.

Suspek telah dibebaskan dengan ikat jamin RM20,000. Mohammad Hamiddan berkata cek itu juga mendedahkan syarikat perabot di Senai mengimport “perabot”.

Sementara itu dalam kes kedua, beliau berkata jabatan eksport KSAB menghentikan trak kerana ia membawa barang yang mencurigakan selepas menjalani pemeriksaan x-ray.

“Pemeriksaan lanjut mendedahkan lapan palet yang diisytiharkan sebagai kepingan poliester, tetapi hanya dua bahan yang mengandungi bahan tersebut dan kami mendapati 300 karton rokok putih.

“Barang-barang yang diselundup bernilai lebih daripada RM1.1 juta dan ditujukan untuk pasaran Singapura,” katanya.

Mohammad Hamiddan berkata siasatan masih dijalankan. Seorang kanak-kanak berusia 68 tahun telah ditahan. “Ini adalah salah satu rokok haram terbesar yang dirampas tahun ini,” katanya.

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply