Anthony Loke: Belum Ada Penyekatan Penerbangan Dari China Ke Malaysia | Malaysia News

Anthony Loke: Belum Ada Penyekatan Penerbangan dari China ke Malaysia

Anthony Loke: Belum Ada Penyekatan Penerbangan dari China ke Malaysia

Seremban, MTN – Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook berkata bahawa sebarang keputusan mengenai isu-isu yang sedang sibuk seperti coronavirus perlu dibuat secara bersama oleh Kabinet termasuk mengambil arahan dari Kementerian Kesihatan (KKM).

Ini diturunkan berikutan kenyataan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) yang mengumumkan kecemasan kesihatan global terhadap jangkitan virus koronavirus.

“Setakat ini kami tidak menyekat mana-mana penerbangan dari China. Apa yang sedang dilakukan di Sabah ialah rakyat China yang terbang dari China tidak dibenarkan memasuki Sabah, “kata keputusan kabinet Sabah.

“Tetapi bagi kerajaan Persekutuan, (sekatan penerbangan di) pintu masuk lain mesti dibuat secara bersama oleh Kabinet dan setakat ini tidak ada keputusan,” katanya.

Walau bagaimanapun, apabila ditanya mengenai langkah-langkah untuk menghalang penerbangan dari China, Loke menjawab bahawa pelbagai implikasi perlu dipertimbangkan terlebih dahulu.

“Implikasinya ialah kita tidak dapat dengan mudah menyekat penerbangan dari China kerana kita mempunyai warganegara Malaysia di China dan juga orang Cina di Malaysia. “Jika mereka menyekat (penerbangan) mereka akan terkandas di sini,” katanya.

“Sehingga kini, Kementerian Kesihatan (KKM) telah mengambil langkah berjaga-jaga untuk memeriksa kesihatan penumpang dari China. Tetapi kami juga akan memantau dengan teliti untuk melihat bagaimana keadaan berlaku setiap hari, “kata Loke.

WHO telah mengisytiharkan kecemasan kesihatan global berikutan kebimbangan global mengenai virus itu, berikutan mesyuarat jawatankuasa badan kecemasan di Geneva.

Sementara itu, Timbalan Ketua Menteri Sabah, Datuk Christina Liew, mengumumkan bahawa kerajaan negeri telah memutuskan untuk menangguhkan semua penerbangan dan pekeliling yang dijadualkan dari China ke Sabah dengan segera untuk menjaga kesihatan dan kesejahteraan rakyat di negeri ini.

Sementara itu, ketua eksekutif Malaysian Rail Link Sdn Bhd (MRL) Datuk Seri Darwis Abdul Razak berkata 13 pekerja ECRL yang dinasihatkan China untuk menangguhkan sementara ke Malaysia.

Beliau berkata cuti khas diberikan kepada pekerja China selepas kembali ke Wuhan untuk merayakan Tahun Baru Cina baru-baru ini.

“Ini adalah langkah berjaga-jaga selepas penyebaran coronavirus di Wuhan, China … Kami meminta mereka untuk menangguhkan perjalanan mereka, dan kami memberi mereka cuti khas sehingga kes ini (coronavirus) reda.

“Tetapi kerja itu tidak terjejas, ia berjalan seperti biasa kerana sebahagian besar kerja awal telah dilakukan oleh pekerja tempatan yang ada sekarang,” katanya.

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply