Bekas Pemimpin AMK: Tun M Terlalu Kekal Berpindah Atas Pengerusi PM Kepada Anwar Ibrahim | Malaysia News

Bekas Pemimpin AMK: Tun M Terlalu Kekal Berpindah Atas Pengerusi PM kepada Anwar Ibrahim

Bekas Pemimpin AMK: Tun M Terlalu Kekal Berpindah Atas Pengerusi PM kepada Anwar Ibrahim

Kuala Lumpur, MTN – Kenyataan Dr Mahathir Mohamad mengenai pemindahan kuasa menyerahkan perdana menteri kepada presiden PKR membuat dua bekas timbalan ketua AMK sangat kecewa.

Dua bekas pemimpin AMK ialah Fariz Musa (2007-2013) dan Khairul Anuar Ahmad Zainuddin (2010-2013). Dalam satu kenyataan yang mewakili bekas pemimpin pemuda PKR yang memanggil diri mereka Friends of Anwar Ibrahim berkata isu peralihan kuasa telah dipersetujui.

“Kenyataan terakhir dari Mahathir jelas menunjukkan sikapnya mengenai peralihan PM 7 hingga PM 8. Hanya sebulan yang lalu dia mengesahkan bahawa Majlis Presiden Majlis Rakyat (PH) akan membuat keputusan, ini adalah amalan di negara kita dengan semangat Sistem Westminster,” katanya.

“Dia sendiri mengambil pejabat perdana menteri Tun Hussein Onn menerusi amalan ini dan dia menyerahkannya kepada Pak Lah juga melalui amalan ini Mengapa Mahathir perlu terlibat dalam perkara ini? tambahnya.

Sementara itu, Friends of Anwar Ibrahim berkata masalah peralihan kuasa mesti diselesaikan dengan jelas kerana ia melibatkan kestabilan negeri.

Jelas, keadaan ekonomi negara masih tidak menentu dan memberi kesan kepada orang walaupun hampir dua tahun pentadbiran PH.

“Jangan tarik orang dan negara ke dalam permainan politik, cukup dengan rekod detektif politik Che Det. Kepastian dan kejelasan isu peralihan Perdana Menteri dan legitimasi Majlis PH Presiden pastinya akan memberikan kestabilan politik dan akhirnya membantu pertumbuhan ekonomi,” katanya.

“Di mana ada diktator, katakanlah seorang kawan di Indonesia. Semoga ini tidak akan berlaku di tanah air kita, “tambahnya.

Untuk rekod, sesi Dewan Rakyat yang akan datang akan diadakan mulai 9 Mac.

Pada masa ini, PKR adalah parti terbesar di Dewan Rakyat dengan 47 anggota Parlimen, diikuti oleh DAP (42), United (26) dan Amanah (11). Catuan PH dari Warisan mempunyai sembilan Ahli Parlimen.

Walau bagaimanapun, pertikaian dalaman antara Anwar dan timbalannya Mohamed Azmin Ali menimbulkan persoalan sama ada Ahli Parlimen Port Dickson telah mendapat sokongan daripada kesemua 47 ahli Parlimen parti.

Mengikut pemahaman yang dicapai antara pemimpin parti komponen PK oleh pemilihan umum 14 hampir dua tahun yang lalu, Dr Mahathir dinamakan sebagai perdana menteri untuk menggulingkan Najib Razak.

Mahathir kemudian dikatakan meletak jawatan untuk memberi ruang kepada Anwar – yang sebelum ini menjadi calon perdana menteri untuk PKR, DAP dan Amanah.

Penyatuan dan penyertaan parti-parti di PH membuat pembangkang pada masa itu – Pakatan Rakyat – mengubah strategi dengan menawarkan seorang bekas perdana menteri Mahathir selama lebih dari 20 tahun.

Selepas membentuk kerajaan persekutuan pada Mei 2018, beberapa pemimpin PKR menuntut tarikh yang jelas untuk memindahkan kuasa dari Mahathir, 94 kepada Anwar, 72.

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply