Wabak Covid-19, Tingkat Disiplin Diri Serta Patuhi Jarak Sosial | Malaysia News

Wabak Covid-19, Tingkat Disiplin Diri Serta Patuhi Jarak Sosial

Wabak Covid-19, Tingkat Disiplin Diri Serta Patuhi Jarak Sosial

Kuala Lumpur, MTN – Penguatkuasaan perintah kawalan pergerakan memasuki hari keenam hari ini.

Orang ramai bukan sahaja perlu mematuhi nasihat untuk “duduk di rumah” tetapi juga aspek penjarakkan sosial terutamanya ketika berada di tempat terbuka seperti pasar awam dan pasar raya bagi mengekang wabak Covid-19.

Berbaki lapan hari lagi tempoh kuarantin yang ditetapkan, rakyat Malaysia perlu lebih serius mendisiplinkan diri serta mematuhi setiap arahan agar membantu kerajaan menghentikan atau memutuskan sama sekali rantaian jangkitan Covid-19.

Meskipun Polis Diraja Malaysia (PDRM) mendapati kadar pematuhan terhadap perintah kawalan pergerakan itu adalah 90 peratus semalam, namun baki 10 peratus itu tidak boleh dipandang ringan kerana ia melibatkan jumlah yang besar jika diambil kira 31 juta penduduk di negara ini.

Justeru pelbagai usaha diambil termasuk menempatkan seramai 7,500 anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di seluruh negara setiap hari mulai semalam bagi membantu PDRM memantau orang ramai agar mengehadkan pergerakan masing-masing.

Selain itu, keadaan trafik juga dijangka terus terkawal terutamanya di bandar-bandar utama di seluruh negara dengan adanya penguatkuasaan seperti PDRM, ATM, Rela dan pihak berkuasa tempatan digerakkan bagi memantau keadaan pematuhan orang ramai.

Dalam pada itu, Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menyampaikan titah diraja menasihati rakyat mematuhi perintah kawalan pergerakan menerusi media sosial dengan memegang plakad kuning yang memaparkan tulisan #StayHome dan #DudukRumah bagi menyampaikan mesej berkenaan.

Kapsyen yang mengiringi gambar itu menyebut: “Kita akan melalui cabaran ini bersama sebagai rakyat Malaysia, sebagai satu negara. Marilah kita menjalankan tanggungjawab dengan mematuhi arahan perintah kawalan pergerakan untuk memastikan kita semua selamat.

“Sila duduk di rumah dan mainkan peranan masing-masing bagi membendung jangkitan wabak ini. Inilah masanya bagi kita untuk kekal kukuh dan tabah,” katanya menerusi catatan di laman Instagram rasmi Istana Negara (@istana_negara), semalam.

Ketika penularan wabak Covid-19 menjadi kebimbangan orang ramai, satu perkara yang perlu diberikan perhatian adalah berkenaan penutup hidung dan mulut.

Menurut Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Ismail Sabri Yaakob, isu harga silingnya yang kini RM2 sekeping akan dibincangkan dalam mesyuarat bersama Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna hari ini.

Sementara itu sebanyak 10 juta penutup mulut dan hidung yang akan dibawa masuk dari China adalah dibiayai oleh kerajaan dan ia akan diagihkan mengikut keutamaan iaitu kepada petugas barisan hadapan dan selebihnya diagihkan di kawasan yang dikenal pasti berisiko tinggi. [Bernama]

Facebook Comments

About The Author

Leave a Reply